torsdag 9 januari 2014

Jag gillar gästbloggare Pontus och gamla skyltar med patina


Idag i Torsdagstema har jag gästbloggare Pontus här igen och det gillar jag, och hoppas att även ni andra som tittar in här gillar tipsen.
Med en enda blixt kan du skapa fantastiska bilder där motivet är studiomässigt ljussatt, och bakgrunden fint exponerad. Det blir lite som att ha en studio i kameraväskan där staden, och andra intressanta miljöer blir din bakgrund.
Detta är sista delen i min ljusskola, och nu handlar det om att fotografera med blixt som inte sitter fast på kameran, och detta är exemplariskt för porträtt.

Att använda blixt på en person utomhus gör det möjligt att skapa spännande porträtt med en dramatisk himmel och där personen är ljussatt.
Om jag får frågan åt vilket håll jag brukar vinkla  blixten svarar jag:
för mig finns det inget ”brukar”. Jag tittar alltid på det ljus som finns i det rummet jag jobbar i, och förbättrar/fyller ut det med hjälp av en blixt.
En annan viktig grej är att kunna analysera andras bilder, och titta hur ljuset faller och hur dom har gjort. Prova sedan att  göra likadant.
Jag har skickat med en bild på en Nallebjörn.

Studera bilden
-titta var ljuset kommer ifrån  
-är det fönsterljus?
-är det blixtljus?
-eller är det kanske en blandning av båda ljusen?

Exponering av bilden på nallen
För att kunna ta den här typen av bilder måste du ha full kontroll på din exponering och det är inte en, utan två. Bakgrundens och blixtens exponering. Dessa två måste du balansera till det resultat du önskar. 
Börja med att ställa in kameran i manuellt (M) läge och lägsta ISO för bästa kvalitet.   Ställ sedan in exponeringen på bakgrunden. Jag utgår ofta från f11, 1/200 slutartid för det är slutartiden som styr bakgrundsljuset.Tänk på att en kamera inte kan ha för kort exponeringstid tillsammans med blixt, ofta är denna tid som kortast 1/200 sekund. Titta i din handbok för att få veta vilken exponeringstid som är din kameras snabbaste synktid med blixt. Ta ingen som helst hänsyn till personen som troligen kommer att bli som en siluett . När bakgrunden ser ut som du vill ha den ändrar du inte kamerans inställningar mer, utan justera in blixtens styrka så att personen blir rätt exponerad. 
Nu är dina inställningar klara och du kan börja fotografera din modell.
Lycka till
Hälsningar Pontus

8 kommentarer:

Freja sa...

Spännande! Jag tänker försöka lära mig min kamera i år, då kanske jag förstår mer av det här sen!

Violen sa...

Tack för den lektionen Pontus! Gillar att få ta del av dina kunskaper! Av skylten förstår jag att "skolan" är stängd för idag.En gammal mysig skylt som ser ut att ha varit med om en del!

Beppan sa...

Kul med gästbloggare som har tips att komma med!
- Och med gamla skyltar...

Hanna sa...

Åh så trevligt, tack Pontus, jag behöver alla tips jag kan få. Gillar verkligen hur ljuset faller in på nallen, sedan är jag ju svag för gamla skyltar jag med. Trevlig helg!

Monica o Jacob sa...

Kul med lite tips, nallen blir en favorit
här lika rund och god som Sture;-)
Ha en skön helg;-)

Anneli - A'la Foto sa...

Det var intressanta tankar och tips så tack Pontus! :) Gillar för övrigt nallebilden! :)

Ha en skön helg!

Eva Trillian sa...

Kul! Nu måste jag testa lite praktiskt också!
Gillar det du gillar :)

LissenTo sa...

Skulle vilja gå på kurs, där jag praktiskt skulle få experimentera och få snabb hjälp korrigera och lära mera.

Ha en fin dag Inger, här hos mej är det verkligen vinter nu