tisdag 21 januari 2014

Rädsla

Jag är rädd för vatten. Ja ni såg rätt. Jag har vid tre tillfällen i livet varit nära att mista det i just vatten. Trots min rädsla lärde jag mig simma. När jag väl gjort detta hände den tredje och förhoppningsvis sista vattenolyckan och olycka över huvud taget.
Första gången var jag bara sex år gammal, och ramlade ner i en djup håla som var vattenfylld, och detta  hände under lek. De utökade järnvägen utanför vårt hus.  Nåväl jag räddades av en trädrot som jag lyckades rota och kratsa fram tills kamraten hämtade hjälp. Andra gången hamnade vi i sjönöd, och det var inte min skuld utan en slarver som inte såg till att det fanns bränsle nog. Tyvärr blåste det upp och resten kan ni gissa. Sista gången blev jag påhoppad i en simbassäng, därför är jag nu inte arbetsför. Trist men livet måste gå vidare, och jag anser att jag haft tur, och vårdar livet på bästa sätt, men vatten det är inte mitt element, eller är det det eftersom jag sitter här idag och skriver detta. 
Ha en fin afton allesammans.

12 kommentarer:

Violen sa...

Inte underligt att du är rädd för vatten efter så dramatiska händelser! Måste ha varit tufft för ett sexårigt barn att falla i en vattenfylld håla! Tur att du har klarat dig alla gångerna!
Önskar dig en trevlig kväll!

Anita - Malta sa...

Herregud !! Så gripande. Ingen tvekan om varför du känner rädsla för vatten. Hemska upplevelser du varit med om som självklart ger spår i livet. Tur att du klarade dig igenom och överlevde !! ..men det där sista, påhoppad i en simbassäng och därför inte längre arbetsför låter fruktansvärt. Känner för dig och gläds samtidigt över dina rader där du skriver att "du vårdar livet på bästa sätt". Tycker du är jättestark och beundransvärd !! Tack för att du delar med dig av det som hänt till oss andra. Nu glömde jag ju nästan bort din bild. Helt fantastisk och så perfekt redigerad passande till din rädsla.

Klimakteriehäxan sa...

Mitt exempel på rädsla är också en upplevelse i vatten - en upplevelse jag inte önskar någon!

Freja sa...

Åhh, så otäckt! En fullt förståelig rädsla! Bilden illustrerar din känsla på ett häftigt sätt!

Mias Mix sa...

Många tuffa möten med vatten. Jag är också ganska rädd för vatten men har inte varit med om en bråkdel av vad du gått igenom. Vilken otrolig tur i oturen att det ändå gått bra, om man nu kan säga så när du inte är arbetsför längre. Kanske bäst att hålla sig på land nu! Vackert redigerad bild!

Pumita sa...

Jag förstår mycket väl att du är rädd för vatten. Tråkigt att det har fått så stora konsekvenser i ditt liv men du verkar hantera det bra. Själv blev jag också påhoppad i vatten när jag hoppade från bryggan (i tonåren) och det höll på att sluta illa men jag är väl "för mycket vattendjur" för att det skulle hindra mig...

Hanna sa...

Du har verkligen haft otur när det gäller vatten. Jag hoppas i alla fall att du kan njuta av det på avstånd, kanske doppa tårna lite.

Paula i pörtet sa...

Hej! Du har verkligen haft otur med vattenaktiviteter som slutat tråkigt. Sådant sätter sina spår. Våra rädslor bottnar ofta just i upplevelser i barndomen o sitter sedan kvar som taggar hela livet ut. Jag älskar vatten men har stor respekt för det elementet som inte är att leka med, vi klarar oss inte om vi hamnar under vatten, vi behöver syre och luft.
Fint foto fick du till!

Ingrid sa...

Usch, vilka hemska upplevelser och jag förstår att de sitter i och att du har en rädsla för vatten. Jag har stor respekt för vatten trots att jag lärde mig simma som liten och var med i en simklubb när jag var i 10-12 årsåldern. Slutade när dom ville att jag skulle ställa upp på tävlingar.

Eva Trillian sa...

Det känns ju verkligen inte underligt att du utvecklat en rädsla för vatten!

Anette sa...

Men fy vad du har råkat ut för! Det är inte konstigt att du inte gillar vatten. Jag badar och så, men jag har ändå väldig respekt för vatten. /Anette

Annemor sa...

Vannet er neppe det stedet du tilbringer mest tid i, vil jeg tro.
Godt at du fortsatt er blant oss.
Ha en fin kveld.
Mormor