onsdag 19 februari 2014

Blåaste blått

Blåaste blått är temat idag. Ett trevligt tema för blå är en färg som tilltalar mig. Jag har valt att bidra med en blå blomma som jag inte vet namnet på, men som jag fann vacker i sin enkelhet.
Blå är färgen som kopplas samman med lugn och ro. Blått är en kall färg men anses som en pålitlig färg. Jag kommer att tänka på yrkeskategorier med auktoritet som har blå arbetsdräkter. Är det månne för att man skall lita på dem?
Själv är jag förtjust i marinblått och isblått på sommaren som får  mig att känna mig sval.
(tyvärr har fotot en kromatisk avvikelse som ni får stå ut med)

14 kommentarer:

Cecilia Artista sa...

Vilken vacker färg det är på din blomma! Läckert med det gula som bryter fint mot det blå!

Scaniatjejen sa...

Fin blomma! Nu längtar jag efter vår och att trädgårdssäsongen ska starta.=) Smart observation gällande blå uniformer, kanske är det så det ligger till!

Hanna sa...

Jättefin blomma, gillar blå blommor förutom när det snackas politik, då föredrar jag en röd... Finns så många blommor därute som man inte har koll på, borde kanske lära sig lite mer. Ha en fin dag!

Marit Johansson sa...

Ja kanske finns det en tanke bakom blå uniformer, fin blomma..

lottisen sa...

Vacker bild! Hoppas det snart dyker upp massor med blå blommor!

Monica sa...

En riktigt härlig blå färg;-)fint foto.

Eva Trillian sa...

Blått är svårt att återge digitalt - tråkigt men sant!
Men en äkta blå-fantast har fantasi så det räcker för att gör minsta aning av blått till en vacker nyans!

Meta sa...

Tänk så många nyanser av blått det finns och de är alla så vackra
Ha en fin mitt i veckan dag
Kram Meta

Benita sa...

Blå blommor är jättefina, likaså din bild. :)

Anita A sa...

Härlig blå färg på blomman!

ormbunke sa...

Den är så liten och söt.Fick den när jag var på en trädgårdsrunda för några år sedan men tror du jag kommer ihåg vad den hette. Nånting med treblad eller trilling. Ha de gott.

Pysselfarmor sa...

Jag kommer med lösningen på gåtan om den fina blå blomman - tremastarblomma ;-)

Anni sa...

Ser att Pysselfarmor hann före ;-) Tremastaren är en spännande blomma som jag skulle kunna tänka mig att prova i trädgården. Tack för påminnelsen!

Lajsas Fotografi sa...

Fin bild =)

Copyrightskyddade bilder