onsdag 12 mars 2014

Uppvaknande

Fotograferat med Sony Ericson Neo
Med hästhoven (Tussilagon)vill jag symbolisera uppvaknande som är temat den här veckan.
Den här blomman är verkligen ett uppvaknande för naturen för det är den allra första vilda blomman som kommer upp. Ja inte bara för naturen för jag tror, att många av oss också blir piggare när solen kommer fram oftare, och dagarna blir ljusare.
Den kommer ofta redan i mars som är den första vårmånaden. Den tittar upp utan några blad för de kommer först senare på våren. För den som är intresserad kan jag nämna att den på latin heter Filius ante patrem och det betyder " sonen före fadern". Sitt släktnamn kommer från latinets tussis som betyder hosta och agere, vilket betyder fördriva. Ja ni kan nog räkna ut vad den här örten användes till förr i tiden - Man använde den mot hosta. Numera går vi till apoteket och inhandlar hostmedicin vid behov, och visst är naturen fantastisk. Tänk så många läkemedel vi har den att tacka vår hälsa för.
En fin dag önskar jag er alla, och jag kommer att besöka er allihop men jag gör det inte idag.

17 kommentarer:

Violen sa...

Nu har den vaknat till liv, tussilagon som för många är det absoluta vårtecknet! Själv har jag inte sett någon ute i naturen ännu men snart kommer det att lysa gult också här!
Ha en skön dag!

Lajsas Fotografi sa...

Nu kommer våren med sina stormsteg =)

Meta sa...

Ja det är ett härligt uppvaknande man ser nu i naturen
Jag blir sååå glad
Ha en fin dag
Kram Meta

Artlover sa...

Tänka sig att de har dykt upp också. Fint inlägg i överlag till temat.

Anitas Malta sa...

Mycket nytta med denna vackra vårblomma och vissts har solens ljus stor betydelse för hur vi mår.
Minns just tussilagon som det tydligaste vårtecknet när jag var barn. Innan jag flyttade in till stan och asfaltsdjungeln ;-)
Önskar dig en fin fortsatt dag Inger!

Freja sa...

Tussilagon är fin när den gör små solar i dikesrenen!

Scaniatjejen sa...

Tussilagon är verkligen ett underbart vårtecken, precis som den sol vi längtar så efter! Härlig bild och fint skrivet!

Bitte sa...

Tussilagon är så fina små blommor. Man kanske skulle prova några mot den envisa hostan ;)

Hanna sa...

Det är så härligt med alla vårblommor som sticker upp här och var just nu, de liksom dras till solen som har varit framme ganska mycket de senaste dagarna. Gillar din hästhov, ett riktigt vårtecken och uppvaknande. Ha en fin torsdag!

Eva Trillian sa...

Att hitta årets första tussilago är som att hitta en skatt :)
Väldigt fin tolkning av temat!

SigridfraEnget sa...

Vår! :-)

Monica sa...

Dom är helt ljuvliga man blir glad när man ser dom;-)

Erik Semlan sa...

Fint med den gula tussilagon bland de gamla löven. Den lyser verkligen upp omgivningen. :-)

Erik Semlan sa...

Fint med den gula tussilagon bland de gamla löven. Den lyser verkligen upp omgivningen. :-)

Annemor sa...

Herlige hestehoven, da er det virkelig vår :)
Ha en fin kveld :)
mormor

Nett sa...

Den andas vår :)

Anni sa...

Som små solar i gräset, mer välkomna än maskrosorna. Underbart med våren!

Copyrightskyddade bilder