lördag 28 juni 2014

Dörrar/portar

 Köksingången till ett gammalt förfallet och övergivet bostadshus som skvallrar om forma tiders glans.
 Dörren in till Gylsboda transformatorstation. 
I Gylsboda bröts svart diabas. Den var åtråvärd för herr Hitler en gång som tänkt att användas till hans segermonument i Berlin, men kriget tog en annan vändning så av hans monument blev intet. På flera ställen i landet finns det stenbrott där sten bröts och forslades till Tyskland.
Här är porten till en före detta möbelaffär i Vislanda. Numera är det en damfrisering. 
Tre helt olika portar/dörrar.

22 kommentarer:

Ingrid sa...

Fina bilder med variation och alla bär på en spännande historia!

Eva Trillian sa...

Verkligen helt olika portar/dörrar!
Gillar huset i mittenbilden - eller, egentligen målningen - Det är snyggt!

Vi i Kasperian sa...

En tidsresa med dörrar. :)
Spännande!
Berit E

Violen sa...

Fin variation i din triss! Jag faller för det gamla huset som har varit med om mycket väder och vind och knappast håller ihop längre! En bedagad skönhet!
Ha en skön söndag!

Nukke sa...

Stora hus o alla vackra på sitt eget sätt !

cissi sa...

Transformatorhuset gillas skarpt!

Cecilia Artista sa...

Fin triss med helt olika dörrar och alla har en historia att berätta! Det var ju för väl att herr Hitler inte fick sitt monument!

KajsaLisa sa...

Gillar verkligen mittenbilden, kan inte bestämma mig för om huset är förstört eller vackert :)

Hanna sa...

Tjusiga byggnader, personligen faller jag mest för nummer ett och två och mest av allt av ettan ;-) Vackra ödehus...

Per-Anders sa...

Du har hittat dörrar på härliga byggnader med karaktär. Fina bilder!

Min fotogen sa...

Bra variation på temat, alltifrån den gamla köksdörren till dagens frisördörr.

Mina fotostunder sa...

Tre vackra hus med så olika historia och dörrar!

SigridfraEnget sa...

En riktig fin och varierad triss!

Gammelsmurfen sa...

Oj det var ett stiligt hus i mitten

Anitas Malta sa...

Wow !! Vilka fantastiska hus och dörrar du visar. Den första är charmig och lite spöklik,tvåan väldigt intressant och den sista vacker. En snygg tirss rakt igenom.
http://anitasmalta.com/

KajsaLisa sa...

Hej igen, tack för den fina kommentaren. Men gå gärna in igen och kolla inlägget ovanför som är länkat till helgbilden. Jag vill helst inte lura någon :)

Freja sa...

Verkligen varierad triss, så häftigt! Det första huset väcker min nyfikenhet, men det är det andra jag gillar bäst, med all den maffiga graffitin! Snyggt trissat!

Erik Semlan sa...

Tre dörrar och portar som bär på väldigt olika historier. Samtidigt tycker jag att dina foton ger helt olika sinnesstämningar.
Tycker transformatorstationen ser rätt näpen ut, nästan som ett pepparkakshus värdigt både Hans & Greta. Fina målningar, de verkar berätta något, lite som en saga eller serie. Väljer mittenporten, fast det gör jag nog mer för väggmålningarna än för dörren. ;-)

ormbunke sa...

Så bra trissat när var bild har sin historia.Ha de gott

Anneli - A'la Foto sa...

Vilka häftiga hus du fångat! Så olika men alla med sin charm och skönhet! Fint tolkat!

Monica sa...

Trots sitt förfall blir ettan min favorit;-)
Ha det bra

Anita A sa...

Fint fotad kombination med olika typer av dörrar. Intressant om Gylsboda där transformatorhuset finns, det är också bilden jag faller för!