tisdag 10 juni 2014

Humlemums




Det här växer i min/mitt....
 Just nu växer det i naturen så det knakar. Man kan se från dag till  dag hur det växer om man tittar noga, och det gör jag. De här växte i trädgården ända tills i går då de blev jämnade med marken. Nu finns de i mitt bildarkiv och där är de till glädje året om. 
Aklejorna är mums för humlorna som är de enda som har lång tunga nog för att kunna nå ner att hämta upp nektarn. Den är vacker när den blommar och den förökar sig lavinartat, och eftersom den är bra för humlorna tycker jag den förtjänar en plats i trädgården. Den är ändå en av våra äldsta trädgårdsväxter.
Sista bilden är en rölleka som växer i vägkanterna och vid skogskanten där jag bor. Den är vild, och det är en gammal medicinalväxt som använts som kramplösande medel samt som antiinflammatorisk medicin. Även som sårläkande och hosthämmande ja till och med som aptitretande medel. Duktiga var de förr som kunde använda det som naturen bjöd. Fast jag tror nog att det hände olyckor med växterna ibland.

18 kommentarer:

Violen sa...

Vackra aklejor, förtjänar visst en plats i trädgården! Men jag har för mig att de är giftiga så de är inget för husapoteket! Där får man hålla sig till röllekan!
Ha det bra denna vackra sommardag!

Anneli - A'la Foto sa...

Humlemums! Vilket härligt ord! Fina bilder på blommorna. Aklejor är speciella!

Ha en skön tisdag!

Malys krok sa...

Så vakkert! Jeg elsker akeleie.Den er som en prinsesse...
-Margit-

Göran sa...

Vilka härliga och fina bilder! Det var ett kortprogram på TV härromdagen om just röllekan. Soldaterna hade en näve torkad rölleka med sig för att kurera sig vid skador så använde dom den växten

Hugskott och Höftskott sa...

Fina bilder! Visst känns det som allt är en några veckor för tidigt.

Freja sa...

Vilken härlig växtlighet!

Eva Trillian sa...

Gillar ordet :) "Humlemums"! Det borde alla ha i sin närhet!

Monica sa...

Helt underbara humlemums, har både vilda och trädgårdsaklejor dom är så fina:-)
Har svårt med ordverifieringen utan glasögon:-(tredje försöket
Ha en skön kväll

Klimakteriehäxan sa...

Den blomstertid är redan här ...
Vackert!

enlundabosbetraktelser sa...

Så läckra! Gillar också namnet.

Anita A sa...

Ahh, aklejor i olika färg, odlad växt och vildväxande röllekan som är sårläkande. Kan vara bra att veta. Fina bilder!

Marja sa...

Vackra bilder på akleijorna!

Lottisen sa...

Vackra bilder, härlig färg på blomman i mitten!

Paula i pörtet sa...

Aklejor är även mina favoriter, lite försynta ser dom ut men ack så vackra när man ger dem chansen!
En del växter är väldigt potenta, man bör veta vad man sysslar med när man använder dem för invärtes bruk!

Marit Johansson sa...

Vackra!
Du frågade om växterna på mina bilder var stensötor ekbräken.. och jag har ingen aning, tog för givet att det var ormbunkar :)

Erik Semlan sa...

Visst växer det så det knakar i naturen och blommar så jag tror humlorna har fullt upp.
Hur gör humlor, bor de också gemensamt i bon? Jag har alltid sett humlorna som ensamvargar som flyger runt och bara verkar må bra.
Snygga blomfoton.

LarsIngvar sa...

Fina blombilder.

kristallinasfoton sa...

Så fina aklejor. De är en ögonfröjd och alldeles säkert humlemums. Rölleka växer här så mycket som helst. Visst är de små blommorna söta. Härliga bilder. Ha en bra dag.