fredag 18 juli 2014

Morgonpromenad

Nu skall jag berätta lite om "min" stad.
 Gamla Ljungsätersbron

1908 hände det en tragisk olycka här intill bron. Här fanns nämligen förr en färja som gick över ån. Denna sida ån fanns restaurang och många var det som åkte över.
Det bar sig inte bättre än att några överförfriskade klev på färjan och den tippade, och skepparen omkom, som tur var klarade sig alla de andra. 
Nåväl efter detta byggdes det en bro och det är just den som jag visar. Den har under årens lopp haft olika utseende beroende på att tidens tand har nött den och den då har varit i behov av reparationer.
Jag kom till stan 1962 och minns att den såg ut ungefär som här fast utan överliggarna.  (bild  1)
Huset känner jag igen för det fanns där när jag kom hit. Här bodde hästhandlare Edvin Nilsson och jag minns honom mycket väl. Hans hus blev flera gånger översvämmat om våren när ån steg. Jag minns själv hur högt vattenståndet var några år. År 1951 stod det vatten upp till fönstret i Brovillan som den kallades. Numera är huset borta och bron är ny och fin. Sista översvämningen av bron var 2004, varför bron har höjts och den inte riskerar inte att översvämmas och bli förstörd.

Här står jag på det som en gång kallades Ljungby högfärd. Ja så kallades elverksbron en gång. Folk tyckte att det var väl att skryta och ta i att bygga ny bro över ån. Ja jag säger då det som det var förr. Klart att staden skulle ha en bra och hållbar bro här istället för den gamla då mycket tung trafik gick här över.
Nu har ni fått vara med på en liten tur i min stad. Vackra promenadstråk som går båda sidor om ån genom hela staden. 
Trevlig sommar

2 kommentarer:

Heidi sa...

Tack för att jag fick "följa" med på en spännande morgonpromenad:)

Anonym sa...

Jättefint skrivet och bra skrivet om bron vid Ljungsätersdalen, jag minns att vi gick över den i alla fall, lite läskigt var det ändå , men när vi gick över var den bara lite översvämmad.