torsdag 10 juli 2014

Tåg

Jag gillar, att åka tåg. Numera kan man  åka sådant här veterantåg på vissa platser. Jag har åkt på Antenbanan men här i Strömsnäsbruk som detta tågset finns har jag inte åkt än. Det får bli en tur här i år. Den går mellan Strömsnäsbruk och Markaryd. 
Jag minns från 50 talet när vi skulle åka till Hälsingborg och Göteborg från Älmhult. Då köpte far alltid ett grönt äpple till mig. Detta äpple levererades i en tunn påse med en blå liten konduktör på.Då hette kiosken Pressbyrån och låg intill stationen. 
Vi hade också färdkost med oss, och satt i en kupé för oss själva. Det var så lugnt och fridfullt att åka tåg på den tiden. 
Annat är det idag. Tänkte faktiskt på det när jag åkte tåg häromsistens. Många pratar i mobil hela tiden och de talar inte lågt heller. Inte kul alls att lyssna på andras konversationer. 
Nåväl jag gillar ändå att åka tåg trots allt, och det finns fortfarande ett så kallat snälltåg som går mellan Alvesta och Göteborg med enskilda kupeer om man nu föredrar detta.
En trevlig dag önskar jag er för det skall jag ha.

12 kommentarer:

Freja sa...

Jag ÄLSKAR att åka tåg, ända sedan jag som liten kunde åka rälsbuss till mormor och morfar... Tågluffade första gången när jag var 20 och tycker det är den allra bästa sortens semester, så efter det har det blivit ett antal tågluffar till...

Dessutom älskar jag att tjuvlyssna på samtal och fantisera om vem de pratar om och vilken historia de har tillsammans, så alla mobilsamtal blir gratis resnöje!

Violen sa...

Förr var det stil på tågen, vagnarna är vackra om man jämför med dagens mer strömlinjeformade! Jag åker nästan aldrig tåg numera, det blir mest buss för då vet jag att jag kommer fram! Men en tur med ett veterantåg skulle vara kul!
Ha en skön kväll!

Monica sa...

Att åka tåg är något av det bästa jag vet, håller med om detta tjattrande i mobilen hela tiden skulle finnas mobilfria vagnar.
Ha en skön kväll;-)

Eva Trillian sa...

Tågupplevelsen är ju en annan nu än för :) Jag minns det som en still stund - det var fridfullt med tåg. Nu, som du säger, pratas det en del i mobiler och så ... men har man tur kan man boka tyst vagn. Klart värt det :)

Lottisen sa...

Jag älskar att åka tåg! Att bara sitta där och se landskapet flyga förbi det är så rofyllt, men då ska det helst vara lugnt och tyst runt om förstås.. Vackert tåg på bilden, skulle gärna åka med!

Marja sa...

Jag gillar också att åka tåg, men den där modellen är det länge sen jag åkte med. När min dotter var liten gjorde hon och jag en tågresa varje sommar när vi var i Finland. Oftast åkte vi till Helsingfors. :)

Charlotta sa...

Du får komma till mina hemtrakter. På sommaren drar riktiga ånglok vagnarna mellan Skara och Lundsbrunn. Tut-tut och tuff-tuff. ;D

Beppan sa...

Visst är det skönt att åka tåg! Fint att bli transporterad från A till B utan att behöva anstränga sig.
Dagens problem med tågen som inte klarar kyla eller värme och/eller räls ska vi inte diskutera här....

När jag var liten fick man en egen biljett som tog en hemifrån och bort och hem igen. Härligt!

Erik Semlan sa...

Visst kan det vara kul även med mindre museetåg med specialsträcka. Men att åka längre med tåg och njuta av resan, kanske gå och äta något i restaurangvagnen, det är att resa med tåg.
Men jag gillar äldre tåg också. Men de gör sig bäst när man står på sidan om och ser dem passera.
Att åka med dem är ganska tråkigt. Är det ånglok kan det bli rökigt också. ;-)

Hanna sa...

Ja det är något speciellt med att åka tåg, en skön känsla när man kan röra sig genom landskapet obehindrat (oftast i alla fall) och dessutom miljövänligt. Jättefin bild!

Det är inte svårt att hitta ödehus, det gäller bara att ha ögonen öppna när man är ute på vägarna. Min familj gillar att åka på turer och upptäcka småvägar och dylikt, så det kanske är lättare att upptäcka husen då. Sedan kan man alltid googla på gamla nedlagda bruk, industrier osv, de finns tyvärr mer eller mindre i varje stad numera.

Mias Mix sa...

Vilken nostalgi! Tåg är ett perfekt sätt att förflytta sig på. Men håller med om att det är trist när alla sitter o pratar i mobilen. Men det gör ju folk jämt nu för tiden, vare sig de är på tåg eller inte. Lämnade min mobil hemma när vi åkte till Sydamerika och har inte saknat den alls.
Vi åkte tåg till Machu Picchu igår och det var som på flyget att de gick runt med dricka och fika och delade ut i varje vagn. Lite mysigt :)

Stare Ström sa...

Det gamla tåget skulle jag också kunna tänka mig att åka med. Lagom hastighet för mig som avskyr det ryckiga, slängiga X2000, som väl heter något annat nu.

Copyrightskyddade bilder