söndag 3 augusti 2014

Helgbilden


Den här helgen har jag lust att delta i Marits fotokedja då jag har något att komma med. I vanliga fall händer det inte så mycket. Det här var en lärorik och mycket trevlig helg dels för att jag fick vara med en fotograf på uppdrag och dels för det var saker som jag inte visste mycket om, varför jag nu är en erfarenhet rikare.

 Här tågar en del av slåttergänget med räfsor och liar till ängarna.
 Titta så fint hon hanterade lien. Jag var riktigt imponerad.
 Traktorpulling i full gång.
 Nilsagårdens museum. 
Här är ägarinnan i nattmössan  nerför trappan. En härligt sval klädsel i värmen. Så nu plockade jag fram min gamla särk och satte igång att modifiera min överdel. Ett  par tygknappar fick jag också och som jag har letat efter sådana. Nöjd och glad blev jag.
 En mycket liten del av interiören på nedervåningen. Här fanns mycket jag kände igen.
Många vackra saker fanns här att titta på, och jag skall tillbaka hit var så säker. För här kände jag att inspirationen rann till.
#
Inte en helgbild utan flera. I helgen var jag med sonen min på lite uppdrag. Ganska kul att se hur en tidningsfotograf arbetar. Jag passade naturligtvis på att ta lite bilder även jag om än inte samma och lika bra som proffset med sin värstingkamera. 
Nåväl första stoppet var Stenbrohult som säkert är bekant för många som Carl von Linnes födelsehem. Här var det gammaldags slåtter av ängarna. Många var deltagarna och luften andades forna tider. Det var trevligt att se så många unga och speciellt unga tjejer som deltog och hanterade lien så fint. 

Nästa stopp blev traktorpulling, och det var jag inte så intresserad av, men det var kul att få se det en gång för det var första gången för mig. Trevligt att se på något man aldrig sett förut.

Sista stoppet var Nilsagårdens Nostalgimuseum i Strömsnäsbruk. Det här var ett  paradis för mig. Det kommer att bli flera besök hit. Vilken guldgruva och skatt. Det är ett måste för er som bor i närheten att åka dig. Jag har aldrig sett något liknande. Inget är till salu, men så mycket att se och tala om när man väl är där. 
Söndagen har gått i lugnets tecken med mycket soffhäng med fläkten ståendes alldeles intill. Varmt och fuktigt och inte alls en bra temperatur för mig. 
Så får jag  önska alla deltagare en fortsatt god söndag afton.

11 kommentarer:

Violen sa...

Vilken härlig dag du hade, intressanta bilder!
Varmt här också! Det blir inte mycket gjort utan man känner sig som en liten våt plätt! Men snart är väl värmeböljan över och man kan börja fungera igen!
Ha en skön kväll!

Monica sa...

Vilken härligt händelserik helg, gillar hon som slår med lie det var några år sedan man gjorde;-)
Ha en skön kväll

Lotta sa...

Oj vad mycket roligt. Var det inte varmt.

Freja sa...

Vilken innehållsrik helg du haft

Stare Ström sa...

Trevlig och lärorik helg!

sophiasfoton sa...

Verkar ha varit en händelserik helg, fina bilder :)

Husbilen-Ellen sa...

Vilken härlig helg!! Fina foton blev det osckså. Ha dé gott! Elisabeth

Anitas Malta sa...

Vilken fantastisk och upplevelserik helg och så jättefina bilder !! Blir nästan lite avis när det händer så mycket och vill själv vara där. Här går allt i samma gammla hjulspår känns det som ibland.

Njuter av dina bilder och läser din tillhörande text. Nilsagårdens museum verkar otoligt spännande. Roligt att du delar med dig till oss andra.

Ha en skön fortsatt vecka i värmen :-)

Eva Trillian sa...

En helg full med upplevelser av den historiska sorten :) Fina bilder!

HelenTh sa...

Ser ut som du haft en både rolig och intressant helg. Det är lite roligt att se hur en fotograf arbetar, lite inspiration och tips kanske man kan snappa upp.

KajsaLisa sa...

Tycker bilden på hon med lien blev så himla bra, verkligen svensk sommar.