söndag 10 augusti 2014

Helgbilden

 Även den här helgen har bjudit på lite trevligheter. 

Eldsnabbvinge
Den här fjärilen såg jag i fredags kväll när jag plockade lite blommor. Det var tur att jag såg den för den smälte väl in i omgivningen. Nu när jag ser bilden lite förstorad (klicka gärna på bilden)ser det ut som en älva. Ben armar och vingar. Kan ni se det med? Själv har jag aldrig sett den förut och det gladde mig att få se en ny fjäril för jag är så förtjust i dessa underbara insekter.

Så till lördagen. Då var det auktion i Vislanda dit jag begav mig. Det var den före detta grannens bohag som auktionerades ut. Jag tyckte det skulle vara trevligt med ett minne från damen ifråga, och ropade in bland annat den här hatten från 50 talet. Den är hur söt som helst.  (jag fick veta idag att jag har satt hatten för långt bak. Så nästa gång hamnar den på rätt plats) Nu fattas bara en klänning till min nostalgistass för väska det har jag redan.

 Döm om min förvåning var det inte Sten Hegeler som satt därborta?
dansk psykolog och sexualrådgivare som spelat in filmer som  bland annat Kärlekens språk. Jojomensan det var det, och en yngre kvinna  var också med men inte i bild här. Kanhända hans nya följeslagare? Lite udda med en solglasögonmonokel och paraply som käpp, men still going strong. Tänk jag minns hur han i filmen kärlekens språk satt och bolmade på sin pipa så det nästan blev dimma.
Här börjar folk strömma till en timme innan auktionen började. Mycket folk och nästan femhundra utrop. Inte illa men vädrets makter var nådiga. 
Nåväl det här var min helg och den var hur trevlig som helst för det var så länge sedan jag var på en auktion, att jag  hade glömt bort hur trevligt det är, och samtidigt får jag träna mitt tålamod:-)

12 kommentarer:

Heidi sa...

Vilka fina bilder du har tagit!

Om du inte hade pekat ut att det var värt att titta på fjärilens kropp, så hade jag inte gjort det, och då hade jag missat att den, precis som du skriver, liknar en älva. En riktig liten skönhet!

Hatten är verkligen ett klädsamt fynd! Med rätt klänning, kommer den att vara pricken över i:et!

Roligt att du har börjat ta bilder på människor ute. Resultatet var riktigt bra:)

Violen sa...

Vacker fjäril, visst är den lik en liten älva! Vilken läcker hatt du har skaffat dig, den kommer du att vara riktigt fin i! Kul att du har hunnit göra så mycket trevligt i helgen! Sådant lever man länge på!

ulla laiho sa...

Det var en riktig sagofjäril - har heller aldrig sett denna.

Kiki Freese sa...

Fjärilen är ju hur vacker som helst. Så snygg färgkombination men den gula blomman. Den ser faktist ut som en älva. Kul att även du fyndade i helgen
/Kiki

Monica sa...

Kul att se något nytt, fin är den får gå ut på fjärilsjakt;-)
Hatten är hur läcker som helst och klädsam.

Ja hur man har dragit ner på sjukvård och åldringsvård man blir ledsen när man är inne i karusellen.
Hos svärmor ringde hemtjänsten på dörren men ingen öppnade, tror du man meddelade oss nej en så enkel sak som att titta genom brevlådan hade gjort att dom sett henne ligga i hallen :-(
Ha en bra dag

Sophia sa...

Vilken vacker fjärilsbild! Håller med dig om att det ser ut som en älva, fint fångat :)

Mias Mix sa...

Så fina bilder och vilken trevlig helg! Roligt med auktion och hatten är ju jättefin på dig!

Hanna sa...

Åh så vackert du fångat fjärilen, den är ju helt underbar. Underbar är även du i din nygamla hatt, den hade jag också velat ropa in, det är ju så kul med gamla grejer. Ha en fin vecka!

Johanna - enklaknep.se sa...

Hej, vad trevlig blogg du har. Aktionen verkade jätte kul, och vilket fynd du gjorde!

Stare Ström sa...

Vilken fin fjäril! Trevliga bilder från auktionen.

Caroline sa...

Men vilken fin bild av fjärilen!
Har bara sett en fjäril denna sommar, ovanligt lite tycker ja...

Scaniatjejen sa...

Vacker bild på fjärilen, ser vad du menar med älva! Kul att du fick tag på ett fint minne på auktionen!