söndag 5 oktober 2014

Helgbilden en resa till fröken Stephens Huseby Slott

 I helgen har jag testat på geocaching.  Jag var inte ensam utan vi var två, och vi satte som mål att finna en.  Nåväl vi tog ett på nära håll, och då blev valet Huseby för där fanns ett par stycken. En vacker plats en fin höstdag 
 Huseby slott en vacker höstdag med lite lite soldis
 Vi kom dit och började leta, och fann med hjälp av gps platsen för fyndet, men icke att vi kunde finna det. Vi letade och lyfte på stenar i bron, och rafsade undan löv och mossa, men inte kunde vi finna något. Tur var kanske det för jag glömde saken vi skulle lägga dit

Nu har vi i alla fall testat  hur det går till, och det kan nog vara knepigare än man tror. Det är nog en trevlig sysselsättning för en familj när man är några stycken, och vill ha gemenskap så jag kan klart rekommendera det. Nu är det kanske så att det inte är så populärt längre. Så är den nya tiden, att det byts ut saker mot annat som blir mera poppis.  Det felet vi gjorde tror jag var att vi skulle valt objekt som var lite större än micro som vi valde. 

Vi satt en stund på bänken under den stora kastanjen, och naturligtvis tog jag med några hem för att pryda mitt höstarrangemang. Inte hade jag en aning om att kastanjerna hade en sådan vacker ådring. Precis som i trädet kan man se ringar. Trots att jag tycker om att skärskåda naturen har jag inte tänkt på och sett den här ådringen i kastanjer förut.   

Kastanjen med dess vackra ådring.
 Trevlig var det och ett besök i Husebys grönsaksträdgård var ett måste. Hujedamej vilka fina grönsaker. Om jag provsmakade något? Jajamensan lite lite kunde jag inte motstå att provsmaka.  Gott med förbjudet om än i minsta laget.

 Båda var vi glada och nöjda med turen, och kunde inte motstå att leka lite med löven och bilen förstås :D 
En god vecka önskar jag alla deltagarna
Ps Geocaching ger mycket frisk luft och motion, och naturligtvis är det inte vi som har gjort den där snygga donutsen:-) ds

11 kommentarer:

ulla laiho sa...

Ni valde ett vackert ställe för er utflykt och fick många vackra bilder på köpet även om ni inte hittade geocaching-saken.

Monica sa...

Härligt att få följa med på en liten tur, verkar
som om det inte bara var du som glömt saken;-)
Läcker bil vore något för oss och hundarna.
Ha en skön kväll;-)

Rost och rädisor sa...

Fina bilder från Huseby. Det är hemmaarenan kan man säga. Ligger ju i Alvesta kommun och naturligtvis är vi där många gånger om året, antingen det är evenemang eller bara för att äta en lunch.
Har aldrig provat geocoaching, men hade i alla fall blivit besviken om jag inte hittat "skatten". Säkert extra kul om man är ett gäng eller har barn med sig.
Allt gott
Anette

HelenTh sa...

Det ser ut att vara ett väldigt vackert ställe, Huseby. Jag har arbetskompisar som tjatar att jag ska börja med geocaching men har inte provat, är rädd att jag fastnar totalt och inte kan gör annat. :-)

Violen sa...

Vilken härlig och vacker höstdag ni hade valt för er utflykt! Vår dotter med familj höll på med geocaching en tid och de hade väldigt roligt och oftast hittade de vad de sökte!
Ha en skön söndagskväll!

Tillbaka i Göteborg sa...

Låter intressant Inger, alltid kul att ha ett mål för utfykten och fina bilder fick du.

Freja sa...

Vilka härliga bilder! Jag och barnen har testat geocaching men har inte fallit för det även om det i teorin lät kul, som skattjakt!

Husbilen-Ellen sa...

Där har vi också strosat runt,även om vi inte "geochachat" Trevligt. Höstlöven dalade mer där, än vad det gjort här. Elisabeth

Kari Waage sa...

Så fine høstbilder! Hørtes artig ut å prøve det ;-)

Anitas Malta sa...

Har faktiskt aldrig hört talas om geocaching !! Kul att lära sig något nytt även om jag ännu inte riktigt fattar hur det egentligen fungerar ;-) Fina bilder hursomhelst från vad som ser ut att varit en riktigt vacker höstdag. Kul att du visar kastanjens ådring. Den kände jag inte heller till. Tror jagbörjar bli lite mossig här som inte hänger med riktigt i allt som händer och sker. Men utvecklingen går ju i en sån rasande fart när det gäller det tekniska. Kastanjens fina ådring är av naturen skapad och lär så förbli.
Ha en skön fortsatt vecka Inger :-)

Caroline sa...

Geocaching har jag länge tyckt låtit intressant, undra om jag inte dessutom hörde ett nytt ord för det i helgen eller om det var något annat som påminde om geocaching.

Ha en fin helg!