fredag 31 oktober 2014

När radion kom till Sverige

Birgitta som basar för fotokedjan Fredagstema skriver så här:
Så var det dags för FREDAGSTEMA - hoppas ni är många som hittar hit!
Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign, black & white och kreativa skulpturer ....
Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?

Jag är och har alltid varit fascinerad av uppfinningar av alla de slag. Speciellt tekniska saker, och därför söker jag inte sällan motiv från gamla saker som har passerat utgångsdatum. Här har jag hittat ett radiorör som jag lekte lite med. Visst ser det ut som något som har ramlat ner från rymden?
Själv minns jag hur jag på 50 talet satt tätt intill radiogrammofonen, och lyssnade på radiopjäser. Det var så spännande. Ja tänk vad ett litet rör kan åstadkomma. Ja inte bara ett rör det var naturligtvis flera komponenter som skulle verka tillsammans.

9 kommentarer:

Christer Holm sa...

Tycker bilden är väldigt läcker och på något besynnerligt sätt väldigt vacker..

Eva Trillian sa...

Uppfinningar är fascinerande - men tanken på att någon har klurat ut uppfinningen är ändå mer fascinerande :)

Freja sa...

Jag byggde min egen radio när jag var tonåring, så otroligt att några komponenter, lite lödning, en ratt, antenn och högtalare gjorde att jag kunde plocka in massor av radiokanaler. Som magi!

Kiki Freese sa...

Radio är fortfarande ett trevligt umgänge.
Allt som fattas är bra radioprogram...okej vissa är bra men för mycket är likadant.
Snyggt silverfärgat rör.
/KIki

Violen sa...

Ja, vem har inte varit förundrad över vad ett radiorör kan åstadkomma! Toppenbild!
Ha en skön fredagskväll!

Monica sa...

Ja radion var viktig när man var barn, hos mormor o morfar fanns ju ingen tv.
Ha en skön helg;-)

Nett sa...

Man förundrades över tekniken då, och ser man på den idag så har utvecklingen verkligen gått framåt :)

Scaniatjejen sa...

Läcker bild, gillar din redigering!

Sophia sa...

Verkligen fascinerande! Snygg bild också :)

Copyrightskyddade bilder