söndag 12 oktober 2014

Safari på Åsen

Så var veckan kommen till söndagen, och då vill Marit som håller i fotokedjan helgbilden att vi visar vad vi gjort i helgen. Jag startade dagen med att ta mig till Tesås en liten by utanför Ljungby. Här stannande jag till i Sunnerå där den här lilla stugan ligger så bedårande fint på en udde. Någon har säkerligen levt ett liv här.  
 Nu har jag precis svängt av Vislandavägen för att ta mig till målet. Nu undrar ni vart jag skall ta er, men se det får ni vänta lite till med för nu får ni allt vackert hänga på för att se vad jag har gjort. Här är det yppersta av naturreservat. Vacker och fyllt av ljuvliga liv av alla de slag. 
 Efter ytterligare några svängar på de vackraste av småländska vägar kunde jag inte annat än stanna och hälsa på de ulliga gulliga fåren. De låg så fridfullt och tuggade, men när jag stannade kom de fram och hälsade så vackert. Ja de är så sällskapliga av sig, och så kan jag inte annat än tycka om ullen de ger oss som värmer våra frysna kroppar om vintern.
 Ja då var jag framme, och efter en ypperligt god måltid bestående av en porterstek som lillasyster hade tillrett blev det till att klä sig i värmade plagg för en tur ut till ladugården. Här förbereder maken hennes seldonen till hästen Bamse för nu blir det åka av.
Ja då var det alltså dags att bestiga kärran för en åktur med Bamse. Nu måste jag berätta, att sista gången jag åkte med häst och vagn var jag fem år så det var 59 år sedan jag åkte häst och vagn, men då satt jag inte så här bekvämt för då var det hölass som gällde. Kusken och jag satt upp och syster min gick först för nu i början av träningen måste man vara noga att hålla koll på söndagsresenärerna på vägen. Det gäller, att inte skrämma pållarna.
 Här är det Ajax som går bakom vagnen. Han är lite för ung och yster för att vara den som drar lasset. Han håller på, att lära sig hur det skall gå till. 
Nåväl han lär sig nog, men när jag steg av på hemvägen och gick bredvid Ajax så kunde han inte låta bli att vittja min ficka, och puffa mig i ryggen. Vilken rackare. Letade efter gotter där. Inte hade jag dem där inte. De skulle sparas till åkturens slut.
 Kusken och Bamse som duktig dragare och allra främst syrran som håller koll framåt. Duktig är Bamse för stannande syrran stannade Bamse. Kusken var lite överflödig:-)

Duktige Bamse - ja ni kan själva se hur snäll och beskedlig han är men ack så stor hujedamej vilken bamse. Som grädde på moset fick jag mata med morötter, och barnslig som jag är tyckte jag det var härligt. Tur att jag har förmågan att älska det lilla, och att umgås med djur det är bland det bästa jag vet.
När hästarna var klara för kvällsmaten och på plats i hagen kom katten Stina och kelade. Hon hade varit med på färden men lite vid sidan om och kom farandes som ett jehu. Ja tänk så efterlängtad man blir av de våra minsta. 
Det var en del av min helg och den går inte av för hackor. 
Nu skall jag kolla vad ni andra har gjort.

17 kommentarer:

Eva Trillian sa...

En skön bildserie som ger känsla av höst och trevlig värme!

HelenTh sa...

Åh, så mysigt att åka kärra efter häst, har inte gjort det sen jag var barn och åkte släde efter en häst. Vad roligt med en syster och svåger med ett sån't intresse.

Kiki Freese sa...

Mysfaktorn är hög här. Åka häst och vagn låter som ett trevligt helgnöje.
/Kiki

Freja sa...

Vilken mysig upplevelse!

Mias Mix sa...

Så mysigt!!! Bamse är både lika snäll och lika stark som sin namne! Jag har en vagn till min ponny, men nu var det ett tag sen vi var ute och körde. Finns inte så bra körvägar där jag står nu tyvärr, men hon älskar att få vagnen efter sig. Och den där stugan på första bilden ligger ju makalöst vackert!

Barbro sa...

Din berättelse och dina ord är så fina och djuren är ju så mysiga.

Monica o Jacob sa...

Så underbart att se dessa kraftiga arbetande hästar, har
svårt nu för tiden att skilja på Nordsvensk och Ardenner.
Men tror detta är nordsvenskar.
Vilken fin helg du haft;-)
Ha det bra

Violen sa...

Tack för en väldigt trevlig safaritur! Idel vackra bilder och hästen är helt underbar!

Stare Ström sa...

Vilken trevlig helg du har haft! Och vilket vackert landskap du åkte genom!

LottaM ..ღ sa...

Wow, en så mysig helg du varit med om. Härliga foton är det oxå

Kerstins foto sa...

Vilken underbar dag! Så mysigt med hästskjuts och härlig höst ser det ut att vara också. Jag är nog lika barnslig också för jag gillar att ge hästarna morötter jag med. :) Fina bilder från din helg!

Caroline sa...

Måste ju skriva att hästar är fina djur, men jag är rädd för dem...

kajsaLisa sa...

Härliga lantliga miljöer och porterstek som är så gott.

Beppan sa...

Så skoj att få åka på vagnen dragen av Bamse!
Det är något visst med hästkrafter!
Härliga bilder från din helg!

Monica sa...

Underbara hästar Ardenner, växte upp med dom i Småland både körde och red barbacka med grimma bara.
Något jag aldrig skulle våga i dagens läge.
Ha en bra dag:-)

Scaniatjejen sa...

Vilken härlig helg du har haft! Många vackra bilder och så fina djur! Skulle gärna mata hästarna med morötter jag också.=)

Anni sa...

Men åh, vilken underbar liten helgberättelse! Så fina bilder och sådan värme du vidareförmedlar. Ljuvligt!

(Här är det bara yngste sonen som är förkyld så jag vet ju att det går över, men det retade mig att ett möte som var inplanerat i ett halvårs tid fick stryka på foten.)