lördag 13 december 2014

Lucka 13 - Lucia

Idag lördag firar vi den vackra flickan från Syrakusa.
Hon fick sätta livet till för sin tro på Jesus.
På den tiden var det dödsstraff att bekänna den kristna tron.
Idag är det många som inte vet varför vi firar Lucia. Det förstår jag när de låter pojkar vara Lucia i den sk  jämlikhetens namn. Dumheter tycker jag.
Det förstör den stämning som skall råda med firandet, tycker jag. Det är snudd på hädelse.
Hon dog martyrdöden för sin tro. MEN det är inte annat att vänta i ett avkristnat land som vårt. Att ta bort seder och bruk och sin tro är farligt för då tappar man sin identitet.
Sverige är fantastiskt.
Lucia

3 kommentarer:

Annemor sa...

1710 år siden :)
Ha en flott kveld.
Mormor

Vivi sa...

Du verden for en flott krans. Ønsker deg en fin søndag.

Vivi

Anneli - A'la Foto sa...

Vilken vacker krans! Jag hade ingen aning om varför vi firar lucia. Mitt firande har alltid varit sången och att ljuset kommer i mörkret! Ursprunget tror jag aldrig jag har hört någon gång...känner inte alls igen det! Men jag tackar för kunskapen jag fått idag härinne! :)

Copyrightskyddade bilder