måndag 19 januari 2015

Fototriss del 287 - Så här ser det ut där jag är.

 Kraftstationen (hembygdsparken i bakgrunden)
 Aspebacken (fd Stålgjuteriet)
Fogdeskolan
Då blev det tre nytagna foton idag för att visa hur det ser ut där jag är idag. Lite lätt nysnö och en riktig halka med en temperatur omkring nollan.
Mina val är kraftstationen, och idag hade de öppnat en av dammluckorna för att öppna flödet söderut mot Laholm. 
Det syns när man promenerar utmed ån att det är gott om vatten även om det inte varit några stora snömängder, men såklart vattnet kommer från höglandet och där har det nog varit mer vinter än här i söder.
Aspebacken som skall bli vårt nya kulturcenter och bostadsplats tillsammans med hembygdsparken. Förslag finns och medborgarna får säga sitt så det återstår att se vad det blir till slut.
Tidigare låg det ett stålgjuteri mitt inne i staden, vilket inte var så populärt såklart. Äntligen har de flyttat verksamheten efter många långa turer och år. 
Sista fotot är den gamla Fogdeskolan som fortfarande är i bruk om än med lite tillbyggnader, men  det gillar jag, att man tar vara på de få gamla fastigheter som finns bevarade. Själv har jag gått en komvuxkurs här en gång, och även min son har gått här ett år. Ett finfint och centralt läge och en vacker utsikt över åa sommartid.
Fotograferat med Samsung mobil.

22 kommentarer:

LottaM ..ღ sa...

Fin fina foton. Ja mycket vatten även i mitt område, men som det regnat så förstår jag att det blir stora flöden lite varstans.
Ha en fortsatt toppen fin dag kram Lotta B.

Anni sa...

Fogdeskolan var ett vackert hus! Är det brandstation där bredvid?
Tråkvinter ser det ut att vara hos dig också.

Violen sa...

Snygg och intressant triss! Alltid kul att se hur det ser ut på andra platser!
Ha det bra!

entomtastankar sa...

Snyggt trissat

Della sa...

Kul att du berättar lite kring bilderna.

Katarina Cinnamon sa...

Lite snö, så härligt. Fint trissat :-)

Kicki sa...

Mäktigt med strömmande vatten, nästan så att man sugs med! Vacker byggnad i den sista!

Vi i Kasperian sa...

Spännande triss, roligt att få veta mer om motiven. Ser ut att vara rätt mycket is hos dig också. :)
Berit E

Freja sa...

Ett tunt lager av vinter i din triss, snyggt!

amo sin blogg sa...

Interessant å lese/sjå om nærmiljøet ditt.
Fint trissa.

Fin tysdag frå Anne-Mari

kariogjon sa...

Vi hadde begge lite snø, men halka når vi var ute og fotograferte, ser jeg. Får takke deg for historien; Fint trisset! Kram. Kari

LarsIngvar sa...

Intressant att få se hur det ser ut hos dej. Nästan ingen snö, men vi bor ju i ett avlångt land.
Ha det bra.

Ingegerd sa...

Tack för kommentar hos mig. Ja du har lite mer snö än hos mig men som du skrev betoning på lite :) Fina bilder.

Eva Trillian sa...

Du har ju vintrigt hos dig :) så där ska det se ut mu ;) minst!
trevligt med lokala, specifika platser, hos dig!

Maria Lundmark Hällsten sa...

Och här fick man sig lite info om omgivningarna också, trevligt...och fina bilder!

Stare Ström sa...

Trevligt att få veta lite om platsen.

Beppan sa...

Intressant triss! Kul att läsa om dina omgivningar.
Och faktiskt liiite vinter hos dig också!

Oliver sa...

Trevlig triss både i ord och bild. Den där Fogdeskolan ser ut att vara en vacker gammal byggnad.

Barbro S sa...

Fina bilder från din stad. Gillar vattenflödet i den första och stillheten i de två andra.

Nett sa...

Fin triss, ni hade snö om än mindre än oss.

Eivor Magnusson sa...


Bra fångat och vad jag förstår av din text så känner du dig engagerad i platserna.
Visst blir man imponerad av kameran i mobilen Bra.
Eivor

Sophia sa...

Fina bilder!

Copyrightskyddade bilder