söndag 5 april 2015

Fototriss del 296 - Påsk


Påsken för mig är inte bara mat och godis. Det är framförallt den kristna högtiden. Jag begrundar, och tänker efter, och minns när jag var barn och gick i skolan. Jag tyckte det vara så gräsligt elakt att korsfästa Jesus så jag var riktigt ledsen. Det minnet kommer fram vareviga påsk. 
Sedan minns jag långfredagen. Det var årets sämsta dag för då skulle man vara stilla, och det gillade inte jag. Nu hade jag tur för grannbarnen var lika glada i att spela kort som jag. Detta resulterade i att vi spelade Canasta hela dagen lång. Ja inte bara den dagen för nästan varje söndag med, och det vet ni som är lite äldre att söndagarna var heligare förr.

 Påskliljor till påsken det vill jag gärna ha för visst är de vackra och så fint gula.
 Påskgodis ja det vill jag inte vara utan. Det blir mest choklad då jag inte är så förtjust i smågodis, men den här lilla kycklingen var inte så dum den.

Lite dricka till all den god påskmaten sitter fint men läsk det är något som jag nästan aldrig dricker däremot must  av alla de slag är gott tycker jag.

11 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Trevlig triss som väcker även mina minnen :) Tänker att påskaftonen, som kändes extra festlig då, kanske gjorde det för att fredagen var så stillsam som den var! Har även nu stillsamma fredagar då jag har samma ingång i påskfirandet som du!
Glad påsk!

Annemor sa...

Åh ja, husker søndager lange som evigheter, 1. juledag hvor det kun var familiebesøk som var "lovlig" og langfredag var virkelig lang.

Fin triss :)
Ha en fin kveld :)

Monica sa...

Den är ju så söt så man skulle få problem med att äta upp den:-)
Fin påsklilja och light must går ju ner den med.
Ha en skön påskdags kväll;-)

BP sa...

Rantamor skriver precis som du om Längfredagen. Tycker synd om er där - inte roligt.
Visst hör påskliljor Påsken till, godis/choklad och dryck likaså. Själv äter jag varken godis eller choklad och dricker inte must heller - så tråkig är jag. Men ge mig ett glas Brämhults och senare en vinare så är jag glad:-)

Vi i Kasperian sa...

Konstigt, men något sitter tydligen kvar, liksom i ryggmärgen. Jag minns ju också barndomens långfredagar.
Så ordnade jag det aldrig själv, men liiite stillsammare förflyter nog ändå den dagen. Och definitivt ingen fredagsstädning. :)
Berit E

Violen sa...

Fin triss! Kycklingen skulle vara svårt att äta upp, den är jättesöt! Påskliljor lyser upp så fint, vackert gula som de är!
Önskar dig en trevlig annandag påsk!

Emelie sa...

Påsklilja, godis och must - alla nödvändigt under påsken! :) Fin triss! :)

Nukke sa...

Påsk must tog slut men så är påsken också redan slut och vi börjar nya veckan ! Ha så trevlig vecka.

KajsaLisa sa...

Vi tar nog lite lättare på påsken idag och njuter av ledigheten, fina bilder :)

Scaniatjejen sa...

Jag och min sambo var ute och handlade på långfredagen och då tänkte jag på hur det var när min mamma var liten. Då skulle alla barn vara tysta och stilla, precis som du skriver. Vilken kontrast mot att trängas i överfulla affärer! Du sammanfattar påsken väldigt fint i din triss!

Marit Johansson sa...

Bra påsktriss, du täcker in de viktigaste tillbehören :)