söndag 17 maj 2015

I de småländska skogarna...


....döljer sig mycket. Bland sly och träd döljer sig röda lador och små stugor....
....även lite större boningar som den här vackert belägna mangårdsbyggnaden....
...men också fordon av olika slag.
Jag var med om lite omflyttning av STORA militärfordon i helgen.
Inte är det så lätt som man kan tro när vändradien på de här kolosserna inte är som man är van vid. Här vänder man inte på en femöring.
Det är rejält tunga fordon det rör sig om, och jag hade det gott att slippa köra någon av dem. Föreviga dem som gjorde jobbet var helt ok....
 ...och att åka liten provtur med willysjeepen på kvällskvisten var trevligt om än blåsigt för det är inte varmt om kvällarna än.
Varmare är det att stå inomhus, och göra klart mitt sommarprojekt för året. Jag har fått gammalt virke till min hylla som skall sitta ovanför mitt skrivbord. Jag har inte funnit den hylla jag vill ha så då får jag göra en själv. Jag fick lite hjälp att hyvla till den så den blev slät och fin inför målningen för sådana verktyg har jag inte.
Vit och fin skall den bli. Jag ni såg rätt. Den skall bli vit med svarta snirkliga järnkonsoler. Nästa två lager färg blir i vitt, och sedan fram med fint sandpapper och putsa fram lite mörkt, och då blir det lite chabby chickt över den. Klart jag visar när den är klar.
Trevlig vecka önskar jag er 

9 kommentarer:

Lotta sa...

Ska bli spännande att se din hylla klar. Militärgrönt smälter in bra i naturen :-) Må så gott! /Lotta

Caroline sa...

Jag tycker att det inte ens är varmt på dagarna än ja ;)

Violen sa...

Maffiga fordon, där känner man sig liten och inser sin begränsning!
Din hylla kommer att bli toppenfin, ser fram emot att få se den i färdigt skick!

HelenTh sa...

Tur de vet vad de gör, de som kör dessa tunga, otympliga fordon, hyllan ska bli spännande att se färdig.

Kiki Freese sa...

Undra hur det är att köra de där tunga fordonen?
Trodde du skojade angående hyllan, men nu fattar jag. Lycka till
/kiki

Beppan sa...

Aha - är det så man gör när man vill ha patina på möblemanget?!
Spännande att se resultatet.

Eva Trillian sa...

Kul att få uppleva lite historia från åskådarsidan :) Roligt att få åka med!
Lycka till med hyllan - det kommer bli gôrsnyggt!

nattsyrransphoto sa...

Spännande bilder du bjuder oss på och riktigt spännande att se din färdiga hylla sen :)

LottaM ..ღ sa...

Hejsan!
Jag bara älskar de djupa Smålands skogarna med den fina olivgröna mossan som klänger sig fast på stenar och stubbar.

Är du bilkorist eller lottakårist nej skämt å sido så kul och få köra olika fordon,
Ha de gott.

Copyrightskyddade bilder