måndag 1 juni 2015

Helgbilden - mors dag

 I går söndags blev en utflyktsdag med sonen. Det tyckte jag var fint på mors dag. Enkelt och trevligt med samvaro. Det gillar jag. Här på väg till teboden i Stockhult....
 ...och här är vi på Gräddhyllan utanför Tånneryd.
 Ja nu tror ni vi fikade på alla ställena, men det gjorde vi inte. Många blev bilderna idag för jag vill med dem visa hur skiftande vädret var denna söndag. Allt från klarblå himmel med fina bomullstussar...
 ...till hotande regnmoln. 
Här utfarten från Markaryd mot Tånneryd.
 Här är himlen grå på väg mot teboden. Skogigt och trolskt.
Här trodd vi att vi skulle komma in i ett riktigt ruskväder men oj vad vi bedrog oss.
Ja vädret i maj har verkligen skiftat under dagen iaf den här söndagen - mors dag.
Detta var en liten bit av min farfäders trakter. Här är naturen omväxlande med mycket bokskogar, granskogar, mossmarker och böljande kullar. Sjöar med lövskog runt om dyker upp när man minst anar det. Trakterna runt Markaryd och Tånneryd är ljuvligt vackra. Vill man se det bästa av kronobergs län är det till gränstrakterna till skåne/halland man skall bege sig.
Nu har jag turen att min telning skall bosätta sig i mina fäders hemtrakter, och det tycker jag är förträffligt för då har jag anledning att åka hit ofta.
Trevlig vecka 

9 kommentarer:

Violen sa...

En härlig utflyktsdag i trevligt sällskap, bra sätt att fira Mors Dag! Vädret har varit nyckfullt, nu är jag less på regn och kyla! Hoppas försommaren snart kommer till oss!

amo sin blogg sa...

Fine bilder frå fin natur.
Og skiftande ver.
Her eg bur starta juni med forferdeleg regnver. Men håpet er at sommaren er rett rundt hjørnet :)

Fin dag :)

Mias Mix sa...

Vilka fina bilder! Ser verkligen härligt ut. Mysigt med tid att umgås också. Roligt att han ska flytta dit :)

Monica sa...

Härlig utflykt med minst sagt varierande väder.
Gillar dessa smala gamla vägar det är något speciellt med dom.
Förstår att du njöt av dagen och sällskapet;-)
Ha det bra

Stare Ström sa...

Så trevligt att ni fick se lite sol också på er utflykt.

Hanna sa...

Låter och ser ut som det blev en fin mors dag. Kul att sonen ska flytta till dina gamla hemtrakter, sånt är ju verkligen roligt och som du skriver, du får anledning att åka dit oftare.

Annette sa...

Sverige är så vackert, dina bilder fångar verkligen det. Bilderna med småvägar omgivna av grönska, det är Sverige för mig ♥

Kerstins foto sa...

Vilken fin dag ni fick tillsammans. Och vilka fina bilder från dagen. Gillar såna där gamla landsvägar och all grönska.
Vad kul att han flyttar dit. :)

Barbro sa...


Ser ut att ha varit en underbar morsdag! Så full sommar som ni har ser vi inte skymten av här, än. Men snön är borta nu och sjön är isfri. Men det blåser som katten och bara ett par plus nattetid.

Copyrightskyddade bilder