söndag 21 juni 2015

Helgbilden

 En utflykt..

 .. i de småländska trakterna en av helgdagarna. Vädret växlade i stort sett hela dagen. Åskskurar, sol och lite uppehåll mellan skurarna. Här är det den gamla kvarnen i Strömsrum som får bli mitt första foto till helgens bilder. En liten idyll som gör sig slående vacker i grönskan.  Det blir en speciell grönska när det regnar. Kontrasterna mellan den gröna och den mörka nästan svartblå himlen var fantastisk. 

 Utanför husknuten växte den här vackra torparrosen som efter regnet fått behålla de små regndropparna på sina kronblad. Den är anspråkslös, och vackrast av alla rosor.
De ljud naturen själv har att bjuda oss på är för mig de allra finaste. Här är det bruset från vattenfallet invid kvarnen å ena sidan..... 
...och den andra sidan rinner vattnet ut i dammen stilla och lugnt och nu hör jag fåglarnas ljuva kvitter. För inte bara en utan flera sätter igång och sjunger. 
Tänk vilken musik vattnets brus tillsammans med fåglarnas kvitter blir. Det är ljuv musik i mina öron. 
Gissa om jag njuter? För även om dagarna är regniga vill jag ändå förgylla dem, och försöka hitta det där lilla extra, och i helgen var den här resan just det lilla extra.
 En annan anspråkslös blomma som ståtar bland de skira grässtråna får min uppmärksamhet. Rödklövern,  som jag tycker är vacker och passande i en midsommarbukett tillsammans med blåklint och prästkrage.
Björnbärsgrenarna ligger nertyngda av det häftiga regnet men de är vackra, och lyser verkligen upp hela kanten utmed slänten ner till dammen. Nu återstår det att se om det utvecklas till goda saftiga svarta bär fram på höstkanten.
Det sista kortet blir från rastplatsen utmed Boasjön. Här har någon varit kreativ, och byggt en skulptur med stenarna. Här kan man fantisera lite om vad det skall föreställa. En fot med fyra tår tyckte jag mig se i denna "stenhög" Vad ser ni?
Jag har också tillbringat midsommarafton i goda vänners lag inte att förglömma. Det är två helt skilda världar men båda behövs för balans i tillvaron. 
En trevlig och innehållsrik veckan önskar jag er alla.

13 kommentarer:

Violen sa...

Vackert med alla naturbilder du visar! Tänk att få se allt detta under en helg!

Lotta sa...

Så idylliskt! Gillar den fina stenpyramiden! Allt gott! /Lotta

KajsaLisa sa...

Det skall vara lite blött, du lyfter grönska i bilderna bättre, snyggt.

BP sa...

Vilken härlig helg du har haft och du har verkligen dokumenterat den väl. Å denna stenskulptur är faktiskt riktigt svårtolkad tycker jag. Efter mycket tänk har jag kommit fram till att det är ett hus med en hög skorsten;-)

Hanna sa...

Vackert rakt igenom. Det gröna blir extra fint när regnet hänger i luften, ljuset blir speciellt. Häftig skulptur, ser precis som du den där "foten", gillar kreativitet. Ha det gott!

HelenTh sa...

Väldigt vackra och idylliska bilder du bjuder på! Underbart!

Stare Ström sa...

Vilken fin helg! Ja, inte kan man sitta inne och reta sig på vädret. Bara till att ta på sig och gå ut!

Annemor sa...

Fint med utflukt.

Malys krok sa...

Så mye fint du har sett i helga! Det jeg stanset ved var bildet av den flotte elva! Så vakkert også med de røde husene! Flotte bilder alle ig skulpturen var da helt spesiell! Ser foten, ja....-Margit-

amo sin blogg sa...

Fantastiske bilder du viser.
Det første er særdeles vakkert med dei fine fargane.
Vatn som renn er og så nydeleg.
Her hos oss har det vore fint ver siste dagane, herleg å kunne ete middag utendørs :)

Fine midtsommardager !

Laila sa...

Vilka ljuvliga bilder! Sitter här och scrollar fram och tillbaka mellan dom. Bara njuter... ♥

Barbro sa...

Fina midsommarbilder där du fångat skönheten i det våta.
Kan riktigt ana bruset och fågelsången men inser torrt att här i vårt fina midsommarväder kom värmen för sent. För att ens någon av de sju sorters blommorna som behövdes under kudden, skulle kunna hittas...

I stenbelätet kan jag kanske skönja en långhalsad knölig flerfärgad trollfågel med en fyrtåig felvinklad trampdyna.
Oavsett vad så är det ett under att den står kvar och där finns det ju ett poäng, i balansens skönhet. Allt gott!

Anni sa...

Jag kan känna doften av den regnfuktiga naturen, fräsch och frisk.
En fot ser jag också, mitt i stentraven!

Copyrightskyddade bilder