fredag 24 juli 2015

För evigt - du är värdefull - tankar på en promenad

Det sägs att promenader rensar hjärnan. Min hjärna går på högvarv när jag promenerar. Den tjatar och  är inte tyst en sekund. Tankarna far och flyger hit och dit men mest dit. 
Idag hamnar de på fredagstema människoskapat för tankar de kan skapa mycket.
( pausar här och njuter av utsikten på den gamla bron) 
En av dem som kom till mig var att vi kan leva för evigt. Ja då menar jag inte att jag kommit på någon slags drog som gör att vi kan leva hur länge som helst. Då skulle jorden varit överbefolkad, för länge sedan.
 Tanken kom för mig att min salig far han motionerade alltid, och höll sig i trim, men inte hjälpte det för han dog ändå, men i mitt minne, och inte bara i mitt för även i familjens i stort finns han kvar som ett minne, och för mig inte bara som ett minne blott utan nästan verkligt. Det känns ibland som han talar till mig. Jag är inte knäpp, bara för upplysning skull -  ja lite då om det skall vara så noga.
Han gjorde inga stora saker som att han uppfann något eller blev statsminister eller VD utan han var en vanlig knegare med många strängar på sin lyra. Han slet och såg till att familjen kunde överleva och lite till. Det fanns godsaker till alla vid alla de kyrkliga högtiderna, och det var som parentes lustigt för han var ateist. 
En bok, ett krus och dig,
som jag har kär,
till paradis förvandlas ödemarken -
så mycket paradis som jag begär
Omar Khayyam 
(Min far var min handbok för livet.
Han lärde mig att värdesätta även det lilla och inte förringa varken sig själv eller någons arbete.)


Nu lämnar jag detta och går vidare.

Jag fick höra från en bekant att "nu har hon sjunkit så långt ner som man kan." (vad gällde hennes arbete). Jag blev faktiskt lite betänksam och skakad för är vi inte alla värda lika mycket oavsett vad vi arbetar med? Det anser jag att man är för alla behövs var och en på den plats vi befinner oss just nu. 


(Även en liten blomma lyser och syns och har sin givna plats)
Jag tycker man skall vara stolt över det man gör, och inte förringa någon dess arbetsuppgifter för hur skulle vi klara oss om inte gräsrötterna funnes? Jag minns när jag arbetade, att jag ofta talade om för våra städerskor hur viktiga de var och vilket fint arbete de gjorde. Vi har alla olika begåvning och olika gåvor och det är så det ska vara. Det skall, och jag vill tro att det finns plats för alla, men att förringa olika arbeten och sig själv det skall man inte göra.
(Precis som fågeln har tappad sin fjäder tappar även jag något ibland - minnet - men det är nog bara informationströtthet tror jag)
Själv är jag pensionär i år, och jag är  precis lika glad för det jag gör nu som det jag gjorde när jag arbetade. Nu känns det nästan än bättre för jag gör saker än mer för min egen skull, och inte tycker jag, att jag är en sämre människa för att jag inte jobbar. Det är nu livet kan levas på ett lite annorlunda sätt, och man kan och vågar lite mer än när man var ung. 
(till exempel köra denna gamla Jeep men då passar vi ihop :D)
Så lev livet medan du kan, och njut så bra du orkar för varje dag är en gåva att förvalta, och skapa tillfällen för allt det roliga som finns i livet.
(En misslyckad bild. Det skulle bli en selfie på mig och Marie-Louise
Trevlig hälg från mig och Marie-Louise.....
.... älg i Smålandet Markaryd
Fredagstema

Funderingar 2015



Följ min blogg med Bloglovin

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

6 kommentarer:

Stare Ström sa...

En skön promenad där tankarna bara kommer och går. Och så gillar jag att du citerar Omar Khayyam!

BP sa...

Vilket underbart inlägg - å då menar jag inte bara bilderna. Din fina text och din pappas inflytande på dig påminner mig mycket om min svärfar. Även han var "förre sin tid" om man så vill och min mans värderingar grundades i hans uppfostran. Precis som dina. Han säger ofta saker som hans pappa sa till honom...

Å japp, alla har vi samma värde oavsett vad vi gör. Alla fyller vi en funktion i livet oavsett vad vi gör och var vi kommer ifrån. Önskade att alla hade den inställningen och slutade "titta ner" på människor - inte bara vad gäller jobb förresten.

Åsså gillar jag din selfie oh Marie-Louise. Du borde kanske ändå skaffa dig en selfiepinne;-)

NatureFootstep sa...

coolt. gillar försöket till selfie :)

Anonym sa...

Fint skrivet av Dig! CJ

Anonym sa...

Hej! Vackert du skrivit om pappa och allt det andra också! Trevlig läsning! Yvster.

Annemor sa...

Dette var et deilig innlegg å lese.
Man er alltid noe for noen, om ikke annet enn et minne.
Klem skal du ha, for den teksten.
Bildene er flott som alltid :)
Mormor

Copyrightskyddade bilder