torsdag 23 juli 2015

Fotografering av stillastående

 Jag är ingen god amatörfotograf när det gäller djur av alla de slag. Inte barn heller nej jag vill nog påstå att allt som rör på sig är inga objekt för mig. Nåväl de här två bilderna är nog de bästa som hamnade i min kamera på älgsafarin. Familjen fick släktbesök med barn, och vad kan då vara lämpligare än en älgsafari? 
Jag kan faktiskt påstå att även jag gillade detta trots att jag sett älgar på nära håll förut, men då har de varit stilla. Jag vill nog påstå mycket stilla för de har passats i skogen för vidare transport till mitt matbord om än efter lite pyssel.
 Här har vi  den mista i älgparken och den var bedårande söt när den stapplade fram på ostadiga ben. För se lite löv det ville den inte missa. Ni kan nog se att den tittar lite snett på  - ja just det - på mig och ni kan se min kvist nere i högerkanten. Den försvann fortare än kvickt.
 Då var det betydligt lättare här. De stod någorlunda stilla. Det här är ett smygfoto som jag tog från bilen på en liten tur i söndags. Vilken naturfotograf jag är. Fotografera från bilen det är jag det. Tre stycken alpackor som blev nyfikna på oss. Ja åtminstone de vita. 
Då har turen äntligen kommit till det som är bra för mig att fotografera. Något som befinner sig stilla. En hel rad med godis för jag tycker nog de ser lite ut som godis, eller hur?
De här stora marshmallowsen blev inte suddiga,  eller är de det trots allt?
Numera kan man se både vita och rosa. Bönderna vill väl ha lite omväxling kan jag tro. Själv skulle jag föredraga gröna, men då syns de väl inte, och det kanske är orsaken till de mera pastelliga färgerna. De här syns verkligen väl, men kombinationen grönt och rosa vet jag inte om det är så snyggt. Gult kanske också skulle se bättre ut på åkern för då blir de mer som rapsen om försommaren.
Nåväl någon naturfotograf det blir jag aldrig. Det lämnar jag till er andra som har öga för det.
 En god torsdag afton
Ps fick information från BP att rosa balar är till förmån för cancerfonden, och då är det helt ok. ds


Följ min blogg med Bloglovin

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

6 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Asgarvade när jag läste din text om "rörliga" respektive stilla älgar som precis som hos mig hamnar på en tallrik. Å matfotografering - det är vi himla duktiga på.

Hur du fick till den söta bilden med bebis älg är mig en gåta, men den är faktiskt 100%-ig! Vilken min:-)))

Åsså dessa rosa balar - det är ett stöd till bröstcancerfonden faktiskt. Det är ett sammanbete mellan vissa bönder och Cancerfonden. Nu är ju rosa verkligen inte en av mina favo färger, men den här kampanjen är helt ok. Blått next kanske...

Annemor sa...

Du foretrekker stillestående motiver du også. I grunnen kan det være ille nok å få fotografert blomster som rører på seg.
Biler kan være noe træl å få fine om de er i fart. Og det er de gjerne på veien :)

Nå fikke du jo både stor og liten elg og lama, så kom ikke her og si at du ikke kan naturfotografere.

Ha en fin kveld.
Mormor

Marit Johansson sa...

Vilken toppenbild på älgen i översta bilden, verkligen närkontakt :) och andra bilden är ju jätterolig!
Jag har också sett sådana rosa höbalar här uppe också, snyggt är det väl inte men det är väl inte de vita heller. Som du skriver så är det väl meningen att de ska synas!

Stare Ström sa...

Tycker du är en riktigt bra naturfotograf!

svar: Krapperup slott är privatbostad. Ätten Gyllenstierna, tror jag äger den. En del av parken är privat men större delen är öppen för allmänheten. Slottet och parken har anor från 1600-t. Stanna du till nästa gång och ta dig en titt!

Violen sa...

Du är riktigt bra som naturfotograf, alla bilderna blev ju lyckade! De rosa balarna är inte vackra men de är till förmån för en god sak! Strongt av bönderna!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Jag tycker dina bilder blev så fina och vad trevligt att få se en bra bild av älg lugnt och stilla på en dator och inte i skogen. :)
Jo men visst, stillastående motiv är mycket lättare att få till en bild med. Hur många gånger har jag inte försökt att kommendera en fin fågel att hålla sig stilla när jag "laddat" min kamera. :)
Det känns bra att cancerfonden nått ut till bönderna och att de stöttar den hemska sjukdomen.
Ha det gott !

Copyrightskyddade bilder