fredag 10 juli 2015

Gamla ting

 Min mormors mors Elinas sjal. Just de här sjalarna användes till mycket dock inte till begravningar som man lätt kan tro.
En gammal fuskblus. Baksidan är endast i nät, men den är desto vackrare på framsidan.
--------
 Jag har alltid gillat gamla saker, och det gör jag idag också. På grund av detta har jag varit på museum i min stad. De som jobbar där har ett mycket fint öga för det där lilla extra, och det gillar jag. Nåväl när jag kom dit möttes jag av ett bekant ansikte, och hon är väldigt tillmötesgående och trevlig på alla sätt. 
 En helt ny utställning pågår med kläder och textilier. 
Vi kom att prata om sjalar, och hur man tar hand om gamla textilier. Eftersom jag har lite så fick jag tips om hur man bevarar dem. Min mormors mors finsjal i siden som redan börjat gå sönder fick jag hjälp att förvara på ett säkert sätt för att bevara den för eftervärlden. Det är ingen dyrgrip men den har  ett värde för mig och familjen. 
Jag fick även tips på hur man tvättar gamla plagg och dukar och hur de skall vikas. 
Viktigt är att de viks in i gamla lakan som är tvättade i minst 90 grader utan tvättmedel så all syra försvinner ur lakanet, eller att man köper syrafritt papper, och lägger emellan så kan man förvara textilierna tryggt. Viktigt är att man inte lägger skarv på skarv.
Ja det var en mycket givande och trevlig eftermiddag för något trevlig vill jag gärna göra när regnet står som spön i backen.

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

7 kommentarer:

Violen sa...

Vackra plagg som du förstår att vara rädd om. Bra tips du lämnar om hur man kan bevara textilier, den kunskapen har nog inte så många av oss idag!

Annemor sa...

Takk for tips om oppbevaring av gamle tekstiler :)
Lekker sjal og jeg tror min farmor hadde en slik "fuskebluse"
Ha en flott dag.
Mormor

Monica sa...

Lite tips sitter ju aldrig fel, kul med
en fuskblus har aldrig sett någon på riktigt.
Tror att jag lyckats köpa några vita jordgubbsplantor
dom skulle du väl tåla.
Ha en riktigt skön helg

Anonym sa...

Trevligt att du har hennes sjal bevarad så väl
syrran

Lottisen sa...

Vackra gamla ting med själ i, det gillar jag med!

Mias Mix sa...

Jättefina kläder från din mormor! De får du vara rädd om.

Anni sa...

Vilket givande besök! Tänk hur man tog hand om kläder och textiler förr. Man var mycket mer rädd om dem. Broderade initialer och krusade örngottsband och stärkte och vände kragar ... Idag orkar en del inte ens stryka sina kläder.