söndag 12 juli 2015

Helg i fädrens spår


 Helgen började med ett besök hos sonen i Markaryd. Här har mina förfäder på fädernet levt sina liv. 
Det är trevligt när fastigheterna finns kvar för då kan man, om man som jag som är intresserad av släktforskning och hembygdshistoria ta lite bilder, om än i smyg. De nya ägarna har satt upp en skylt med gårdsnamnet, och inte tycker jag den ser fin ut. Dessutom heter fastigheten Ekhult Mellangården 2134.
 Här är baksidan och här  har säkerligen min fars morfar och mormor traskat omkring många gånger, och barnen deras lekt kurragömma.
Innergården med en rhododendronbuske och ekonomibyggnader. Riktigt mysig liten gård som  Hans Petter, som han hette fars morfar, inte var intresserad av att sköta. Nej han ville inte vara bonde, varför han sålde gården, och det var synd tycker jag som skulle tyckt det vara trevligt om någon i släkten kunde bebott det. Vad jag sport är det danskar som köpt den, och mer eller mindre nedgånget tyckte jag det såg ut. Till saken hör att läget är förträffligt för det ligger högt uppe på en kulle, och det tycker jag är fint.

 Efter god förplägnad hos sonen gick resan hem och då kunde jag inte motstå att fotografera en Kvanne som stod så ståtligt i dikeskanten. Besök av två getingar  hade den också, vilket  inte gör bilden sämre.
Kvällen avslutades med en vacker himmel som jag såg den genom mitt sovrumsfönster.
Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

14 kommentarer:

LarsIngvar sa...

Fina vackra bilder och att gå tillbaks i förfäders spår är ju intressant.
Sen är det getingar på bilden.
Ha en fin kväll.

Beppan sa...

Alltid intressant att besöka släktens tidigare domäner.
Vågade du inte knacka på? Kan tänka mig att de nya ägarna
skulle tycka det vore trevligt att få lite historia om gården.
Fina bilder!

Eva Trillian sa...

Gamla fina gårdar önskar man sköts så de överlever minst hundra år till - det är sorgligt när man låter dem bli nedgångna - men det kräver ju både stadig kassa och ett varmt engagemang :)
Vackra vyer i dina bilder!
Sv: njo ... vet inte hur jag sa göra med sakerna - kanske åker de ner i Amerika-kofferten igen ;)

Fru Eriksson sa...

Så vackert,sista fotot är magiskt ♡ ...
Ja,det är livets efterrätt dessa goa barnbarn & blir man mamma vid 15 års ålder kommer barnbarn tidigt hihi

Ha en fin kväll!

Violen sa...

Intressant att återse förfädernas gård och få tillfälle att fotografera (om än i smyg)! Kan fundera över hur de hade det, vad de gjorde och vad de drömde om.
Synd att skylten inte är i bättre skick, den ser illa medfaren ut! Fina bilder!

Lotta sa...

Låter som en mycket trivsam helg!

BP sa...

En otroligt fin gård Anemonen! Å den kräver verkligen kärlek och omvårdnad. Hemskt att bara låta den förfalla. Synd att du inte ärvt den, tror du hade gjort underverk med gården.

PS. Tack så jättemycket för din kommentar. Kan säga att det är precis så för mig, fast tvärtom om du förstår vad jag menar. Jag är ju ingen fotobloggare och följer kanske två teman. Så just fotobloggarna kommer lite till korta ho mig. Även om det finns undantag. Ska lova att bättra mig också;-) DS.

KajsaLisa sa...

Fina bilder, jag tror absolut inte att du behöver smyga runt, du sitter ju på en story som säkert är jätteintressant för dom. Jag tycker du skall samla på dig lite bilder och fakta. Sen är det bara att åka dit och knacka på. Tänk att ha en gammal gård och det bara dyker upp någon som kan historien kring den. Värt ett försök i alla fall.

Anonym sa...

Hej och tack för fina bilder och släktinfo
kram syrran

Monica sa...

Fina bilder, ja visst kan man önska
att man hade husen kvar i familjen.
När jag åker till graven tittar jag
ibland till mormor o morfars stuga som
är tillbyggd så jag tycker inte den
ser klok ut;-(
Där var det mycket mat för den lilla
och fin solnedgång;-)
Ha en bra dag

Helén sa...

Det är väldigt roligt att fädernas gårdar finns kvar men det vore givetvis ännu bättre om de sköttes bra och fick blomstra.

Kiki Freese sa...

Härlig resa och fint väder dessutom. Vackert återgivet.
/Kiki

Junitjej sa...

Åh, så trevligt!

Anni sa...

Fantasin skenar iväg och man kastas bakåt i tiden. Spännande miljö att fundera över!

Copyrightskyddade bilder