söndag 26 juli 2015

Inte mig emot.....



...att regnet står som spön i backen. Det viktigaste den här helgen var att få umgås med familjen, och då avser jag min son med hustru. 
Hur vädret är när jag är med dem är oviktigt för jag känner mig som om solen lyser på mig när jag är med dem.
Jag tog mig de fem milen till deras bostad, och där väntade middag och kaffe. 
Kaffe det är han lika förtjust i som jag, varför sorterna och bryggmetoderna skiftar. Det gillar jag.
Efter en delikat kopp kaffe hade de en överraskning i beredskap till mig, och det var trevligt även om jag är lite tveksam till just överraskningar. Det är något jag alltid har haft lite svårt för, men det är något som jag får försöka lära mig, och jag uppskattade verkligen den här.
På slingriga smala skånska vägar bar det av efter en bra bit på europavägen. Jag gissade hela tiden, och de höll masken. 
Nu förstod jag att det var till Tomatens hus vi skulle till, och det gladde mig speciellt för det hade jag önskat besöka länge. 

Tomater från detta stället har jag smakat många gånger, och behöver jag tala om att de är delikata, och så många olika sorter de odlar.
Naturligtvis handlade jag ett par olika sorter som nu står och är vackra på mitt bord. En grön vacker skål formad som ett blad till sallad och till frukt och grönt blev det i påsen med hem för dessa vackra skålar kunde jag inte heller motstå.
Nu förstår ni säkert att den inte ser ut så här idag söndag för många av tomaterna har hamnat i min mage nu och där ligger de och gosar till sig. 
Befinner ni er i närheten är denna butik ett måste. Här finns även andra godsaker att inhandla.
Tomater är nyttiga för de innehåller lykopen som skyddar mot hjärt- kärlsjukdom och vissa cancerformer. Detta räcker inte för de är bra för vårt immunförsvar, och skyddar vår hud mot solens skadliga strålar. I vilket fall så är jag mycket förtjust i dessa godsaker, och äter dem som godis fast de är än mer nyttigare upphettade och i kombination med fet mat.
Alla bilder tagna med mobilkamera
Följ min blogg med Bloglovin

Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

13 kommentarer:

Stare Ström sa...

Det var ett bra sätt att använda en regnig dag! Det är ett trevlig plats att besöka, med mycket gott.

Fru Eriksson sa...

Helt rätt de nära & kära är viktigast ♡ inte vädret ...
/Kram

Hanna sa...

Ett superbra sätt att spendera en regnig helg på. Tomater är ju så gott, förstår att de ligger och gottar sig i din mage nu, det hade de gjort på mig också. Jag har en stor kärlek för pärltomater, de är så söta och goda.

Lotta sa...

Mycket trevligt ställe, vi var där förra året! Här har vi också umgåtts med familj och släkt och haft en riktig myshelg! Allt gott! /Lotta

Beppan sa...

Så skoj med utflykt med de nära!!
Vackert värre med tomaterna på fatet.
Förstår att de slank ner i din mage rätt snabbt.
Där fick jag lära mig ngt nytt - att tomater
är nyttigare uppvärmda?!

BP sa...

Ja, det räcker med att titta på detta godis för att helt och hållet glömma skitvädret ute. Gillar också tomater antingen som snacks eller med olivolja, lök, persilja och fetaost ovanpå. Dregel, dregel:-)

HelenTh sa...

Har man bara trevligt sällskap så spelar vädret ingen roll! Det verkar verkligen vara ett trevligt stället, Tomaternas Hus. Det skulle definitivt min man uppskatta!

Husbilen-Ellen sa...

Vilken härlig överraskning och underbart vackert fat!!! Elisabeth

Barbro sa...

Förstår att ditt tomatförråd har minskat för de såg verkligen smaskiga ut.
Att tomater skulle vara hälsosammare varma är nytt för mig. Man lär så länge man lever!

Mias Mix sa...

Att umgås med familjen är det bästa som finns. Och vilken fin överraskning de ordnade åt dig. Jättefint fat!

Monica sa...

En kopp kaffe tackar man ju inte nej till.
Ja du tomaterna ser inte ut som dom gjorde
i min barndom, själv är jag sur har inte en
enda tomat på mina plantor i år vad gick fel tro
Ha en bra dag;-)

KajsaLisa sa...

Färska tomater är värt att åka en bit för, fina bilder.

Anita Malta sa...

Vilket härligt inlägg i verklig positiv anda !! Riktigt njutbart att läsa om din helg. "Tomatens hus" skulle jag utan tvekan besöka om det inte låg så långt borta. Älskar tomater, små, hårda så smakrika att jag äter dem också som godis. Köper hos den lokale bonden istället för i livsmedelsaffären som ofta importerar, är dyra och smaklösa.
Det var ett vackert fat du visar. Hade nog varit ganska glest där efter ett par timmar hos mig med ;-)
Ha en fin fortatt vecka Inger :-)

Copyrightskyddade bilder