söndag 5 juli 2015

Kort tripp till östkusten



Min helg har varit lugn och trevlig, med en liten utflykt till mitt älskade Karlskrona. Här satt jag på bakgården på taket, i skuggan,  på konditoriet där jag tog en fika, och såg på de fina gamla husen. Här möter gammalt nytt.
Naturligtvis fanns det de som ville ha en smakbit av min föda. Pilfinken såg så bedjande ut att jag inte kunde motstå att ge den en liten smula.

Turen gick också till Kristianopel. 
Här har jag varit många gånger om somrarna. Fint med färsk fisk om morgonen när fiskebåtarna lade till vid kajen. Numera vet jag inte om det finns någon fiskare kvar som har detta som födkrok, men på 60-70 talet var det ett par stycken, varför jag vet hur gott det är med pinfärsk fisk. 
Lite av nostalgikänsla infinner sig såklart när jag besöker denna plats. Numera finns endast en liten handelsbod kvar, och det är bra för den bofasta befolkningen.
På väg hem blev det en liten omväg på slingriga vägar utanför Huseby, och då såg jag den här mycket gamla ladan som hade fått en kringla, varför jag förstod att det var något särskilt med den. Ett foto men inte mer för kvällen började närma sig sitt slut så jag var tvungen att ila iväg.
Strax innan jag kom ut på väg 23 kunde jag inte annat än stanna till för att ta ett foto av "Lyran". Inte ett så vanligt fenomen bland träden. Jag visste, var den växte och undrade om den fortfarande fanns kvar, och se det gjorde den.
Ja som in ser var helgen lugn och behaglig. Visserligen lite bilkörning, men avkopplande då jag gillar att se mig omkring i vårt vackra land.
Nu är jag nyfiken på vad ni har gjort i helgen.
Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

14 kommentarer:

Heidi sa...

Vilken fin helg du verkar ha haft! Bilderna är jättefina!

Hanna sa...

Ser ut att ha varit en riktigt trevlig tur. Kristianopel har jag varit i någon gång för många år sedan, känns som om det är dags för ett återbesök i den delen av landet snart. Spännande träd, något jag aldrig sett förut :-) Ha det gott!

Beppan sa...

Härlig utflykt det där! Undrar om det inte är samma konditori jag besökte för en dryg vecka sedan.... :-)

Eva Trillian sa...

Vilken fin tur i det vackra vädret :) och slingriga vägar brukar ju gå på de vackraste platserna!
Just den här pilfinken är nog en gråsparv - men vad gör det :) Fin är den!

Lotta sa...

Nämen.....kände igen mig direkt, för jag har också varit i Kristianopel i helgen. Synd vi inte visste om varandra! Istället för Karlskrona blev det Kalmar för vår del! Hoppas du får en skön sommarvecka! /Lotta

Violen sa...

Härlig helgtur till östkusten! Alltid roligt att återuppleva gamla minnen! Ladan ser intressant ut, den får du besöka en annan gång! Fin bildserie!

Monica sa...

Vilket läckert träd det underliga
växtsättet får nog folk att inte
hugga ner det.
En lugn helg är ju inte helt fel ibland.
Söt liten pippi, ja det är svårt att
motstå att ge dom en smakbit
Ha en bra dag;-)

Stare Ström sa...

Vilken behaglig helg!

amo sin blogg sa...

Flotte bilder som talar.
Du har samla eit fint knippe av bilde og opplevingar i helga.

God ny veke.

cissi sa...

Visst är det härligt att se sej omkring i Sverige......det finns så mycket vackert! :)

Mias Mix sa...

Fina bilder från en mysig helg! Häftigt träd!

KajsaLisa sa...

Du har hunnit med mycket ser jag, Karlskrona gillar jag att fota i, gjort det en gång för länge sen. Visst är småfåglar tacksamma att fota när man fikar.

Kiki Freese sa...

Klart njutbar helg. Härligt sentimental feeling i dina bilder och berättelser. Verkar som du sett den där "lyran" tidigare, en läckert naturfenomen.
/Kiki

Anni sa...

Vilket häftigt träd!

Min väninna som bor i Karlskrona har släkt i Kristianopel och var också där i helgen, hon har gjort mig så nyfiken på hur där ser ut. Får se om det blir en tur dit när jag ska ner och hälsa på i höst.

En trevlig helg verkar du ha haft, det kan vara skönt med bil (när AC:n fungerar, vilket den inte gjort hos oss!).

Och vad gäller mina ekorrar, så har en hona ätit av mina solrosfrön och hoppat framför mina fötter. Det var hon som bajsade på mig.