torsdag 16 juli 2015

Min stad

Min stad är min hembygd numera. I mitt liv har jag bott på många platser men tre platser har fastnat i mitt hjärta, och där fått en speciell plats. Det är Ljungby där jag bor, Älmhult där jag tillbringade nästan tolv år av min barn- och ungdom samt Karlskrona där jag var alltsom oftast under somrarna hos släkten, men nu är det min stad det skall handla om. 
Kanske är det förmätet att säga att det är min stad för den är alla de andras också som bor här. 



Jag promenerar varje dag i min stad, och varje dag upptäcker jag något nytt oftast mycket litet men ändå. Jag tror mig ha upptäckt att man alltid kan finna något nytt eller lära sig något nytt. Det är så lätt att bli det jag kallar hemmablind. Det har jag varit, och det upptäckte jag idag. 
För det första fann jag på morgonens promenad stadens vackra vapen med murkrona vågskuror, tre hammare och en merkuriestav hängandes på nätet vid ställverket. Lite extra fint med murkronan som extra glans på vapnet. Ja nu är den inte blank längre men med lite puts så skulle den nog bli än ståtligare.
Torsdagen kom med sol och blåst och då tyckte jag det var utmärkt att gå en stadsvandring. Mycket av det som berättades om min stad visste jag förut, men en liten repris skadar aldrig. 
I väntan på vandringen provsatt jag vår nya stora parkbänk. Ingen bekväm plats men för en kort stund gick det an.

Tänk att jag har missat en stor målning av stadens stora konstnär Sven Ljungberg. I  vår ena presentbutik finns en hel vägg som konstnären har målat, och så många gånger jag varit i den butiken, och inte sett detta. Jag blev förvånad. Berättaren sa till mig att jag inte är ensam om detta femomen. Långt därifrån sa han. Det kändes bra att jag inte var ensam om att vara hemmablind.
Den Sjöliska fastigheten ett stort vackert hus som numera är hyreshus och här finns stadens vackraste innergård. 
Här bodde ägaren till en början och det är inte så dumt det heller. En ägare som var en stor entreprenör i staden och som dessutom var en modern man. Han blev änkeman med två döttrar, och tog sig därefter en husfru och med henne fick han en dotter som han behandlade och erkände som sin. Alla tre döttrarna blev väl utbildade och hade höga ämbeten både här och i utlandet. Alla var fröknar, och om sommaren var de ofta i staden på besök. Själv minns jag en av dem.
En av de äldsta byggnaderna som är bevarade är den gamla filadelfiakyrkan. Den används som förråd idag, och jag hoppas verkligen den får stå kvar, och inte drabbas av rivningshysterin som farit fram som ett jehu i staden.
Det var lite av att lära känna staden på nytt idag. Jag såg den så mycket tydligare. Nu fick jag stor lust att ta med kameran en tidig afton och fotografera lite av det gamla som finns kvar. Så är ni på besök här och ser någon smyga omkring om kvällen med en kamera är det jag.


Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

15 kommentarer:

Violen sa...

Kul att du också gillar stadsvandringar! Man lär sig alltid något nytt och ser ibland byggnader och annat med nya ögon! Lustigt sammanträffande, jag var på stadsvandring i min stad i går!

Cecilia Artista sa...

Så du bor i. Ljungby. Där har vi passerat flera gånger när vi åkt hem från Spanien. Men i höstas när vi åkte ner till Spanien så stannade vi i i fina Ljungby och besökte Sven Ljungbergs härliga museum. Mycket intressant!
Fina bilder från din stad!

BP sa...

Alltså - det där har jag också upptäckt: att vara "turist" på hemmaplan är helt underbart. Jag menar när man reser bort upptäcker man ju godbitarna direkt, inte nödvädigtvis de vanliga - man är ju lite konstig;-). Men i sin egen stad ser man allt med "hemmavana" ögon. Nu är Ljungby ju betydligt mindre än Stockholm, men jag gillar verkligen dina upptäckter och ska försöka gå i dina fotspår.
Dessutom är det ju ofta så att turisterna - oavsett om de befinner sig på din eller min hemmaplan - ser just det som är mest uppenbart, medan vi kan "gräva djupare".

Har faktiskt varit i Ljungby en enda gång - tyckte att det var en vacer stad. Å precis som du hoppas jag att gamla fina byggnader inte får göra plats för dessa eländiga nybyggen som ju bara liknar skokartonger.

Kiki Freese sa...

En kärleksfull beskrivning. Skönt att man kan känna så för en plats, som man dessutom bor i, på det viset.
/Kiki

Annemor sa...

Man finner alltid noe nytt, selv om man har bodd på et sted i åratal.
Fin reportasje fra dein hjemby. Og så flott snekkerarbeid det var på husene.
Ha en deilig dag.
Mormor

dahlia sa...

Men ...åh...Jag var också med på den vandringen.....Och jag tyckte att det var nåt bekant över en av deltagarna...och nu förstår jag att det var din profilbild jag hade i huvudet.... :-).....Visst var innergården så fantastiskt vacker ....en riktig oas där mitt i stan ,som aldrig ser annars...
Om du undrar vem jag var ,så var det jag som hade med mig en kille i rullstol....
Fina bilder förresten....själv hade jag kameran hemma...

Hanna sa...

Vilket underbart inlägg, så fint skrivet och så intressanta bilder. För mig är Ljungby "Ljungby stop" som jag så många gånger besökt på mina resor på väg ned till Skåne, brukar vara ett av våra rastställen. Har sett det växa från ett motell/rastplats till ett helt köpmecka. Har dock bara varit inne i stan vid något tillfälle och inte alls sett något av det du visar. Gillar de gamla husen med snickarglädje och den gamla kyrkan, den borde någon få köpa och omvandla till sitt hem. Ha det gott!

Anonym sa...

Trevligt, det visste jag inte om Ljungby...
Yvster

Anita Malta sa...

Så intressant att få följa dig på rundvandring i "din" fina stad Ljungby där jag själv aldrig varit. (Tror jag, kanske var jag där som barn) Väldigt vackra byggnader och en till synes trivsam omgivning. Förstår att det är lätt att bli hemmablind men sen jag själv började fotografera 2011 håller jag ögonen betydligt mer öppna ;-)
Passa på du att gå ut och fotografera och vi hoppas nog alla att det gamla vackra som finns kvar bevaras.
Önskar dig en fin helg i ljvliga Ljungby :-)

Monica sa...

Klart man säger min stad, älskar den
fina småstadscharmen i dina bilder:-)
Nej han var banarbetare och slet ut
kroppen helt tyvärr, men det var bara
att jobba på på den tiden.
Ha en skön helg;-)

Stare Ström sa...

Kul att få se lite från Ljungby. Har åkt förbi många gånger, men aldrig stannat till.

kristallinasfoton sa...

Det är en väldigt fin idé att se sig omkring som turist i sin egen stad. Det blev väldigt vackra Ljungbybilder!

Mias Mix sa...

Alltid roligt att lära känna sin egen stad lite extra. Och många fina hus i er stad!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Så fina och vackra bilder från din hemstad.
Man lär sig absolut så länge man lever och är öppen för nya intryck.

Leonardo sa...

Så intressant! Fortsätt gärna med detta som en ögonöppnare för gamla Ljungbybor som under tidens gång blivit hemmablinda. Tack!

Copyrightskyddade bilder