tisdag 14 juli 2015

Örtmedicin & växtmagi del 4

                                   Fru Flora

Älgörten är ståtligt nu. Hela vägkanter är smyckade med denna ört, och inte bara vägkanter såg jag utan hela åkrar. Den har honungsdoftande blommor som förr användes som krydda i öl, vin och mjöd. Den kallas också för mjödört. Så ut och dofta på den så kan du känna doften och njuta en stund du med. 
Rent medicinskt har den använts som febernedsättande, inflammationshämmande, urin- och svettdrivande. Den örten har många strängar på sin lyra.
 Kvanne växer här nere i söder i fuktiga dikeskanter och på lite fuktiga ställen. När Spanska sjukan graserade vid första världskrigets slut skyddade man sig mot smitta genom att tugga på Kvannerot. I våra dagar uppskattar man örten för dess matsmältningsegenskaper. Den verkar stimulerande på lilla magen. Roten den använder man när man tillverkar Benediktin- och Chartreuselikör så det är inte otroligt att du har smakat på den här örten. Jag har smakat båda sorterna, och de smakade bra om än lite söta.
Örtens färska saft kan precis som Björnlokan framkalla hudirritationer  vid kontakt så var försiktig. Själv har jag fått smaka på den medicinen. Jag var i kontakt med bladen och satt i solen en liten stund och läste tidningen, och dagen därpå hade jag ett stort märkte som varades på armen. Det blev läkarbesök och då konstaterades att det var en fotosensibilisering av just kontakten med örten. Ärret blev svartbrunt och satt kvar länge innan det till slut blektes bort.

Här är den ståtliga Kvannen i kvällsljuset med solen som tittar fram genom blomman. Dess namn är Angelika, (ängel)och det är fint tycker jag. Gnuggar man bladen mellan fingrarna kan man känna en myskartad doft. Jag avstår av förklarliga skäl att ta i bladen.
Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant med växten kvanne, sett bilder på hästar som blivit brännskadade av växter, men kommer inte ihåg vilken växt det var... kanske var den då, för kombinationen sol och växt var inte bra för hästarnas mular...
Yvster