tisdag 28 juli 2015

Promenadstråk

Idag var det regn i omgångar så kallade skurar på promenaden i morse.
Efter någon kilometer började det lukta skiiit och på vägen låg små bruna korvar.
 Nu kan jag inte tänka mig, att det var dessa som luktade utan något annat. Kan det vara så att någon använder det här stället till att göra sina behov eller är det något annat som har en stinkande odör?
Däremot är de inte roliga att se på, och de ligger så att man måste zickzacka mellan dem på långa stäckor för till gång- och cykelbanan vill de tydligen hala sig upp på. Två helt olika individer den ena lite ljusare än den andra. Kan det vara så att vi har flera olika sorter av de bruna?
Inte är det lätt att med stavarna ta sig fram mellan dem för rätt som det är trycker man till en eller så trampar man sönder en och det blir genast halt och äckligt under sulan. Jag tror man på detta sätt sprider dem, och så undrar jag var har vår svarta snigel tagit vägen. Tyvärr har jag inte sett några alls i år. Har de blivit utmanövrerade av de bruna fula spanska sniglarna? Eller ve och fasa de har väl aldrig parat sig med de bruna och fått en brun nyans de med.
Inte bara otrevliga dofter oh nej för när jag kommit en bit känner jag en ljuvlig doft av honung, och får se älgörten som står där och vajar. Det är mycket mer tilltalande att känna den aromen än odören i början av promenaden.
Nu åter till vandringen under en ljuvligt grön port. Ja inte vilken port som helst utan en bokport som är frodigt grön och lite fuktig efter skuren som kom nyss.
Till vänster i fjärran kan jag se elverksbron, vackert inbäddad av allt det gröna utmed ån med mörka ovädersmoln ovanför.
Morgonpromenader är ljuvliga, och gör så att min kropp "lear" till sig och blir pigg och glad. Vädret struntar jag i för regnkläder har jag, och är det sol och varmt blir jag svettig på turen, och regnar det blir jag svettig och varm likväl så vädret för mig kan kvitta när jag motionerar.
  Är det inte solen som försöker sig på att ta sig igenom molnen för det är väl blå himmel jag ser? Jodå den lyser för en kort sekund för att sedan dra täcket över sig fortare än kvickt.
Dagen har gått i det mulans tecken, och inte gör det mig något för inget kan vi göra åt det. Däremot kan man passa på att läsa alla böcker man tänkt sig läsa. Många var besökarna på biblioteket idag och så även jag. 
Jag hörde, att nu kan vi inte hoppas på bättre väder för var det regn idag så blir det likadant resten av sommaren.
Jag hoppas däremot på en vacker höst för det är inte fy skam  det heller. Då känns inte vintern så lång. Det var allt för idag och nu stundar kväller för mig.
Hemmavid

3 kommentarer:

Charlotta sa...

De svarta är hos mig. Ganska många i år, men välkomna för de gör ingen skada på odlat. Men verkar trivas både i kompost och på gräsmattan. Ett par-tre stycken ser jag nog varje dag. I jämförelse med de bruna slem-äcklen så tycker jag faktiskt att de svarta sniglarna är riktigt fina. Allt är relativt. :D

Ha det gott!

BP sa...

Sniglarna var riktigt äckliga - är det mördarsniglar kanske. Grrrrrrr. Svarta sniglar ser man sällan häruppe och din variant har jag heller inte sett i år. Däremot har jag sett några vinbergssniglar - mums. Om det inte vore för att rensa dom så...

Jättefina promenadvägar i Ljungby ser jag. Å du - shoppinggallerior och bibliotek är denna sommarens stora vinnare!

Anonym sa...

Vilken trevlig promenad, sniglarna finns i flera nyanser av brunt... de svarta har vi, även brun skogssnigel, svårt att se skillnad för en amatör på brun skogssnigel och mördarsnigeln, men det kan man prata om hur länge som helst, kärt ämne bland trädgårdsfolk. Hoppas på bättre väder!
Yvster

Copyrightskyddade bilder