torsdag 6 augusti 2015

En blyg viol och vacker ros

Jag gillar violer

Jag tycker, att violen är en liten enkel, och okomplicerad blomma. Ja till och med  lite anspråkslös men ack så vacker. Den här skogsviolen är en av mina vilda favoriter.

Det sägs också att människor kan vara blyga violer. 
Det var min mor, en mycket blyg viol men hon var också en kvinna som ville vara vacker, och följa modet så gott ekonomin tillät. Här i finaste bikinin 1956 med min lillasyster i magen. Hon föddes i oktober men det kan man inte se här. Mor var smal, liten, vacker som en ros men blyg som en viol.
Den här bikinin minns jag så väl den var röd och stickad i ylle. Ja ni läste rätt det var en yllebikini, och ni kan tänka er hur det gick till när hon steg upp ur vattnet. Hon fick hålla i både överdelen och underdelen så den inte ramlade av. Det var tider det.

13 kommentarer:

Monica sa...

Vilken fin bild på din mor, hade glömt bort
att det fanns stickade badkläder dom har blivit
mycket mindre med åren det är ett som är säkert.
Ha en skön helg, mina Anemoner blommar för fullt här:-)

Violen sa...

Fin bild, din mor är verkligen vacker som en ros! Lite farligt med en yllebikini men hon kunde knepet att hålla den på plats!
Vacker viol, en Viol måste väl gilla andra violer!

Beppan sa...

Vacker blomma den där violen.
Hm - yllebikini....
Låter inte så skönt i sommarvärmen.
Men tjusig var den - med den tidens mått!

BP sa...

Violer är precis som du säger enkla och fina blommor. Jag föredrar ju sådana och andra vildvuxna blommor före en bukett med snittblommor i butiken.

Fanns de bikinin i ull? Det visste jag inte, och jag förstår problemet efter ett dopp. Men din mamma var otroligt vacker:-)

Anni sa...

Så sanslöst illasittande bikinin var redan innan doppet! Synd på en så vacker tjej!

Kiki Freese sa...

Ännu en gång (eller fler antar jag) får du till det där speciella, binda ihop storyn på ett fyndigt sätt.
Vacker mor och vacker viol.
/Kiki

Anneli - A'la Foto sa...

Frågan är om hon någonsin gick ner i vattnet men den bikinin? :) Vad lika ni är du och din mamma?
Åh vad härligt att få se en Makaonfjäril! Det är min stora dröm och än har det inte hänt! Självklart vill jag fånga den på bild men jag skulle bli glad om jag bara fick chansen att se den! Förra sommaren trodde jag att jag såg en för det var något stort vitt som fladdrade i luften men det kom aldrig tillräckligt nära för att bekräfta det men jag vill gärna tro att det var det! :) Vi får hoppas att både du och jag får se och fånga en på bild snart! :)

Stare Ström sa...

Stilig mor! Inte lätt med stickade bikinin, men ville man vara fin så! :-)

svar: Har hittat den tredje ungen hos rörhönorna! Allt är frid och fröjd, än så länge!

Eva Trillian sa...

En fin ode till en blyg viol x2 :)
Stickad bikini i ylle? Gjorde sig säkert för solbandande :) men inget annat sorts badande!

Marit Johansson sa...

Åh här är hon bild, jättefin är hon! Det syns då verkligen inte att hon är gravid!!

Anita Malta sa...

Vilket underbart inlägg Inger !! Violer må vara anspråkslösa men visst är de vackra. Din mamma, så otroligt fin i sin stickade bikini. Ja, det var verkligen andra tider det. Du beskriver verkligen din mor som en värdefull, skör och fin kvinna. Klart hon var ;-)
Önskar dig en skön helg från Malta !

Annemor sa...

Vakker kvinne, din mor. Jeg kan huske man strikket badebukser og badedrakter (jeg var for ung til bikini) og det var alltid litt lattermildt når de skulle ut av vannet :)
Nydelige bilder, både av fiolen og den blyge rosen :)
Ha en fin kveld.
Mormor

Anonym sa...

Stickade badkläder :O ...ojojoj... :-)