söndag 23 augusti 2015

Familjeutflykt

 Utflykten i helgen gick till en avlägsen släkting till mig som jag funnit. Vi har en gemensam anmor i vår Hanna "fruens piga" på Maglö. Så kan det gå om man släktforskar. Man kan ha tur som jag att finna en fantastisk kvinna som är en duktig entreprenör som skaffat sig ett paradis på jorden. I år fick hon utmärkelsen -Sveriges bästa caféer i White Guide - utmärkelsen är hon verkligen värd för allt hon har lagt ner i detta livsverk.
Frenillas bod Vetlanda
 I gassande augustisol under parasollet i trädgården på cafeet avnjöts dessa läckerheter....
 ....till fåglarnas sång och dess doakör i form av aspens rassel.
 .... marängtårta med grädde och iskalla hallon...
 ....och utsikt åt de andra borden som ännu stod tomma då vi kom precis vid öppningsdags...
Lite historia både på dit och hemresan. Först Eksjöhovgårds slottsruin och på hemvägen  
Hultaby slottsruin
 Lite information och vi traskade uppför alla stegen för att känna på historiens vingslag
Inte kan jag påstå att jag stegade upp här lätt som en hind för det kändes i benen trots att jag är en van motionär.

 Så knyter jag ihop den här helgen, och önskar alla en god och trevlig vecka.

14 kommentarer:

Monica sa...

Ser helt underbart ut:-)
Måste vara kul att forska fram släktingar
som man inte vetat om.
Ha en skön kväll;-)

Violen sa...

Vilken tur att forska fram en släkting som lever och du kan kontakta! Kaféet ser mysigt ut och bakverken får det att vattnas i munnen! Gillar ditt sätt att knyta ihop helgen!
Önskar dig en skön söndagskväll!

BP sa...

Ja, tänk vad släktforskning kan ha för roliga följder! Kollade caféets hemsida -- den är otroligt charmig. Åsså kan man ju t o m hyra stugor där.

Å du, jag är okså en relativ van motionär, men trappor hatar jag - uppför alltså - å det har jag då alltid gjort.

Önskar dig också en rolig vecka!

Maria sa...

Vad trevligt att hitta en avlägsen släkting, förstår att du hade en mycket trevlig dag.

Stare Ström sa...

Så roligt att du passar på att besöka dina nyfunna släktingar!

Kul tolkning av trissen också!

KajsaLisa sa...

Släktforskning verkar mer spännande än det låter. Man får se nya spännande platser och kvyter nya kontakter. Gillar parrasollbilden, fin bildvinkel.

HelenTh sa...

Vad roligt att hitta nya släktingar och få träffa dem! Vilket fantastiskt mysigt ställe hon har byggt upp, det skulle jag gärna besöka om det låg lite närmare.

Anette sa...

For en fin helg du har hatt! Marengstårtan så fantastisk god ut :)

Mias Mix sa...

Så jätteroligt att hitta "nya" släktingar! Och en som har café dessutom. Härlig helg och härliga bilder! Hoppas även denna vecka blir toppen!

Anonym sa...

Vad trevligt ni har haft det, och vilken smaskig fika ! Vad trevligt att du hade ungdomarna med också, dom är så fina. Kul fototriss också!
Kram
Yvster

Lotta B ..ღ sa...

Snåland är ett vackert landskap. Så kul och träffa på nya släktingar. Smarrigt kaffebord och så typiska hus från gångna tider. Blir trött i benen bara av att se trappstegen. Ha de gott!

Anonym sa...

Vilket mysigt cafe!!! Smarriga bakverk!!
Kul att Du varit på Eksjöhofgårds slottsruin i min hemstad Sävsjö :))
Kram från Kerstin A

Åke sa...

Så härligt! Marängtårtan såg lockande ut :) Jag fick blåbär i min marängfödelsedagstårta men jag hade hellre känt smaken av hallon :) Så fyndigt du knöt ihop :)

Anni sa...

Vilken härlig fotokavalkad! Jag blir genast nyfiken på caféet, sådana tips kan man inte ha för många av - även om jag inte är i Vetlanda speciellt ofta. Ska kolla in hemsidan, precis som BP gjort.