söndag 30 augusti 2015

Frestande röda .....

Alla bilder är tagna på promenaden i morse (med mobilen), och temat är bär. Jag har valt att leverera bär från träd i skogen som omväxling.

..ja till och med saftiga och goda ser de ut bären på busken. Några mogna men de flesta omogna. Brakvedens bär är faktiskt giftiga. Bären är irriterande på magslemhinnan och får du i dig dem färgas urinen röd.

Druvfläderns bär är också röda och de ser saftiga ut tycker jag för de här är ordentligt mogna. Till skillnad från sin släkting flädern som man gör saft av är den här giftig. Fast egentligen är det inte ett bär ni ser utan en stenfrukt men idag säger vi att den platsar här för jag hade som tänk att bara använda mig av röda bär. 
Rönnen känner ni säkert igen, och i år är det inte gott om rönn här nere i Småland. Glest med bär och hur är det vi säger? 
Surt säger räven om rönnbären, och i år blir han lurad på konfekten. Blir det många rönnbär blir det en hård och kall vinter. Så skall vi tro på detta blir det en mild vinter i år också och det tackar jag för och säkerligen fler med mig om nu detta kommer att slå in.
Rönnbärsgelé är inte så dumt heller till viltstekar, och snart är det aktuellt med jakt på viltet så jag får nog hålla  mig till de inköpta på ICA för någon egen tillverkad blir det inte.

10 kommentarer:

Cecilia Artista sa...

Vackra röda skogsbär du visar!
Även om en del är giftiga så lyser de upp så fint där de växer tillsammans med de gröna bladen.

Violen sa...

Fin triss med idel röda bär, några av dem lockande men giftiga! Bra att det inte är så mycket rönnbär, ser fram emot en mild vinter!
Ha en skön söndagskväll!

Lotta B ..ღ sa...

Fint med de röda bären på sin kvist. Men skulle inte plocka dem. Nja jo rönnbären då och göra gele av.
Ha de gott. Lotta B.

Stare Ström sa...

Vilken bra triss! Fast jag vill ha en kall vinter så snigelbeståndet decimeras!!

Passade på att titta på dina helgbilder också. Aktivt!

Anni sa...

Tänk så lätt det är att tro att alla bär går att äta (eller alla svampar), undrar hur många förgiftningar det egentligen sker.
Fast det där med rönnbären ... mängden bär beror ju på om det var varmt nog för pollinerande insekter på våren, inte kan rönnen veta vad som komma skall ...

Monica sa...

Fina höstbilder, brukar titta på
rönnens bär och är dom få brukar
det bli en mild vinter vilket jag
hoppas på.
Ha en skön måndag

Veiken sa...

Tack för fina bilder och bra info om dom olika bären! Tänk så lockande de giftiga bären ser ut!
Vi var i Mariestad på rockhelg i helgen och där var rönnbären MÅNGA!

Annette sa...

Fina bilder från skogen :) Rönnbär till viltstek... jag hade tänkt plocka (de få) rönnbär som finns för att ge till hönsen under vintern, men några kanske jag faktiskt måste göra gelé av. Det är ju som du säger, så gott!

Nukke sa...

Jag menade nog skriva hit redan på söndag. Jag sökte 1. bildens växt i google och det var svårt att översätta namnet. 2 första bär känner jag inte men dom är nog vackra. den röda färgen är ofta ett varningstecken på naturen.

Lottisen sa...

Vackra är de ialla fall även de giftiga, de får man njuta med ögonen :)

Copyrightskyddade bilder