söndag 2 augusti 2015

På väg för att stilla nyfikenheten - ett brokigt inlägg

 I  helgen ja rättare sagt i torsdags åkte jag till Kalmar, och början på resan är naturmässigt inte någon höjdare om man inte som jag kan se skönheten även i det "fula". 
Om just den här mossen fick jag lära mig att Gustav Vasa gick över den med sina soldater ,och hack i häl kom Christian den II av Danmark och många soldater gick ner sig i mossen. Huruvida detta är sant vet jag inte, men jag kom att tänka på just detta när jag åkte förbi. Skrönor finns det annars gott om i bygden så kanske även detta är en sådan.

Just de här markerna och vägen är väl frekventerat av vilt, och det kan man nästan förstå för älgtornet står väl anpassat för att kunna skjuta en  eller ett par älgar. 
Därför brukar jag köra lite saktare just här, och varför inte som idag stanna till och ta några foton.
Ja då skall jag berätta vad jag hade för ärende till Kalmar. Jag släktforskar som bekant, och då får man åka mycket för att vaska fram uppgifter. Min salig mor gick i skola i Kalmar, varför jag hade tid på kommunens arkiv där jag skulle gräva lite i arkiven. Gräva och gräva det är så förnämligt att de plockar fram vad jag begär. De är faktiskt tacksamma och tycker det är hur trevligt som helst att folk kommer dit och forskar. Detta hade jag ingen aning om för lite sedan. Det är en bra källa att "ösa"ur.
Jag hade varit i kontakt med dem förut och där funnit min morfar. Inte så dumt, eller hur? Nu var turen kommen att känna mor på pulsen, och se hur hon var i skolan och var hon hade gått. Tullskolan som här är på bild gick hon i från 4-6 klass. Hennes betyg förvånade mig ,och jag skall inte röja dem här. Det är kuriosa bara för mig för inte vill jag tråka ut er med min familjs historia alltför mycket.

Strax efter jag var klar med grävandet tog jag en tur i stan för det kändes som ett bra avslut på dagen. Där möttes jag av folksamlingar, och fick reda på att i korgen (kolla pilen) satt en romsk kvinna, som hade fått sitt barn omhändertaget av myndigheterna. Hon hotade med att hoppa om hon inte fick barnet tillbaka. Hon hade gjort flera försök tidigare på järnvägen. 
Detta kändes konstigt för min mor hade placerats i fosterhem på grund av misshandel i hemmet. Jag blev illa berörd av detta då jag kände att det var tur hon kom ifrån sitt fädernehem till bra människor. Även den här kvinnans barn kom säkerligen till ett bra hem här i landet. Inget tal om annat tror jag. 
Tur att det finns människor som är beredda att ställa upp för barn som behandlas illa i sitt föräldrahem med föräldrar som brister i omvårdnad.
Hur hon har tagit sig upp här övergår mitt förstånd, men jag är ju höjdrädd så det är väl anledningen.
Till historien hör, att hon kom ner oskadd och hur det sedan gick vet jag inte, men som sagt lite olust infann sig dock hos mig som nu har gått över. 
TV hade uppe det men valde att inte berätta något, dumt tycker jag för varenda kotte i stan visste precis vad som hänt.
Som avslutning visar jag en kran som inte har någon levandes själ i korgen utan bara står där så stilla, och väntar på att bli använd dock inte av mig. Jag har varit uppe i en sådan, och tänkte att det är väl ingenting korgen går runt om en så varför inte testa. Ja just så det var inte alls så roligt som jag trodde, ack nej det rörde sig lite hit och dit i korgen. 
Andra gången blev det än högre men då med garvade brandmän vid sidan om mig så då gick det bättre för jag hade ett bonusbarnbarn med mig så inte kunde jag visa hur rädd jag var. Oh nej aldrig på tiden. De frågade om vi skulle upp högre och som tur var ville inte tösen detta. (inte jag heller :-) 
Resten av helgen blev det inte så mycket mer än ett besök på Sunnerborgs gård med handel från lokalt producerade varor, och det gillade jag för det är varor som jag köper. Jag har numera bojkottat våra vanliga livsmedelsaffärer på köttet. 
Jag strosade omkring lite och handlade och tog en kopp kaffe, och såklart tog jag ett foto med mobilen på en fjäril. De har lyst med sin frånvaro i år precis som solen själv.
Här en liten filmsnutt på något gult och jag undrar om det verkligen kan vara raps som blommar nu? Detta var på väg till Hamneda och gårdshandeln så något gult har jag sett i helgen. 
Sken gjorde solen i lördags, och även i dag söndag så jag klagar inte på vädret den här helgen.
video



Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 4.0 Internationell Licens.

11 kommentarer:

Violen sa...

Så mycket spännande du får uppleva genom släktforskningen! Har själv aldrig varit intresserad men har en svåger som forskar så jag har fått reda på en del om min släkt som jag inte visste tidigare.

Mias Mix sa...

En händelserik helg för dig. Olustigt med kvinnan och barnet. Desto roligare med släktforskningen!

BP sa...

Snacka om en händelserik dag! Är positivt förvånad över att kommunens arkiv plockar fram allt man begär som privatperson. T o m skolbetyg. Det visste jag inte ens att man behöll och arkiverade.
Tror att du blev väldigt positivt överraskad över din mammas skolbetyg, speciellt med tanke på att hon uppväxte i ett fosterhem.

Vad gäller den extra och minst sagt kusliga upplevelsen med kvinnan i kranen tycker jag bara att det är fruktansvärt tragiskt. Även om romerna tiggar, vilket jag är innerligt trött på, så förstår jag kvinnans agerande. Hon har ju ändå "förlorat" sitt barn, men trott att hon är en duglig mor, vilket hon såklart inte var eller kunnat vara. De flesta romer lämnar ju kvar sina barn hos släktningar i Rumänien medan de tiggar här. Som sagt -tråkigt och tragiskt.

Å du jag har också stått i en sådan korg en gång (jobbade för ett företag som sålde sådana lyftkranar), och det var ingen upplevelse som jag skulle göra om. Jag var livrädd - korgen gungar ju. Beundrar yrkesfolk som jobbar i sådana korgar. Usch!

ormbunke sa...

Vad bra du skriver. Känns som om jag var med på resan. Anita N

cissi sa...

Stackars kvinna! Att bli ifrån tagen sitt barn måste vara det värsta som kan hända någon.

HelenTh sa...

Ibland blir jag sugen att börja med släktforskning men tiden räcker inte till för allt roligt som det finns att göra.

Stare Ström sa...

Säkert spännande med släktforskning. Det tar dig ju olika platser också.

Monica sa...

Lite historia och släktforskning är ju inte helt fel.
Har fått lite hjälp med min släkt och kan starta forskningen
men har inte haft tid än.
Har också funderat om det är raps men här växer det gult ihop
med havren.
Ha en skön kväll

KajsaLisa sa...

En utförlig helgbeskrivning, spännande med släktforskning, hoppas det löser sig för den romska kvinnan.

Nett sa...

Underbar resa, kul med släktforskningen. :)

Marit Johansson sa...

Förstår att det är intressant att släktforska. Spännande att läsa om ditt arbete :) blev riktigt nyfiken på din mammas betyg och varför de förvånade dig!

Copyrightskyddade bilder