tisdag 18 augusti 2015

Skärpedjup

Är det något som jag kan njuta av så är det den vita pionen. Den har nu blommat klart för i år men jag har den i mitt blomsterarkiv, och kan plocka fram den, och framkalla den underbart svaga ljuvliga doften och minnas sommaren som gick.  
Nu tänker ni att det var väl ingen sommar att minnas så mycket regn och kyla som den bjöd på. För min del har den varit perfekt. Ja det vågar jag faktiskt påstå. 
Sommaren har varit ett långt samtalsämne överallt, och alla har vi klagat ja till och med jag. Min klagan var mest över de få dagarna som kallades värmebölja för då svettades jag, och gick omkring med fläkten överallt för jag mår inte bra i värme, och har aldrig gjort det inte ens när jag var barn. 
De enda tillfällena som jag har kunnat stå ut med värme är när jag varit vid havet. 
Nåväl nu var det skärpedjup som var temat och inte badväder, solsken och regn.
Blommor gillar jag bäst om man fotar med kort skärpedjup, men just vita blommor är svåra att fota på grund av den vita färgen som är svår att få till särskilt en solig sommardag som det var här. 

9 kommentarer:

Violen sa...

Otroligt vackert med den vita blomman mot den mörka bakgrunden! Så har du också valt perfekt skärpedjup för just den här bilden!

Carin sa...

Nu kommer andra fina blommor som hör sensommaren och hösten till!

Anonym sa...

Nu är det snart dags för de vackra blommorna under sensommaren och hösten./CO

BP sa...

Undrade faktiskt när du som fotoexpert skulle lägga upp en inlägg om skärpedjup. Jag menar - du som är fotoexpert vet ju vad det handlar om. Måste medge att jag inte riktigt är insatt i dessa fototermer, då min lilla Son(n)y liksom gör jobbet åt mig. Klick bara, du vet. Men jag har ju aldrig påstått att jag är en fotograf heller;-) Vad jag alltså vill säga att jag skulle aldrig kunna åstadkomma en så fin bild som du tagit.

Så du gillar inte värmen! Det är ju många som trivs bättre under våren och hösten, jag vet. Alla är vi ju olika (som tur är;-) )Själv är jag en extrem sol- och värmemänniska. Jag bara hatar vintern och temperaturer under 15 grader gör att jag bara fryser hela dagarna. Dessutom inbillar jag mig att jag behöver ladda upp med vitamin D för att ladda batterierna för vintern som ju brukar vara ganska så lång, jämfört med den korta sommaren. Men du som bor 50 mil söderut har det ju som tur är lite mildare.

Svar: Stort tack för din fina och personliga kommentar om din son. Snacka om kvalitetskommentar. Gillar skarpt att "trigga" personliga minnen och kommentarer:-) DS.

Lotta B ..ღ sa...

Åh, så vacker den är pioner är trädgårdens drottning så underbara och så ljuvligt de doftar.
Ha en riktigt skön onsdag.

Paula i pörtet sa...

Nä men nu har jag hittat mig en själsfrände! Enda gången jag njuter av värme är när jag sitter i en bastu och kan riva av ett kallt bad efteråt!
Du har lyckats kanonfint med den vita blomman, jag tror jag slängt alla mina försök, speciellt många med prästkragar som inte alls blev bra utan ljuset blev för skarpt.
Enda nackdelen med detta sommarväder var en himla massa mygg och knott som kläcktes och frodades men nu är det åter torrt i luft och mark och då är plågan betydligt mindre
Ha en fin dag!

Scaniatjejen sa...

Håller med om att vita blommor kan vara kluriga att fota när det är väldigt ljust. Du har iaf lyckats och skärpedjupet är perfekt! Härligt att man kan njuta av blommorna även i efterhand tack vare bilder.=)

Maria sa...

Håller med blommor är finast i foton med kort skärpedjup. Jag tycker det är svårt att fota vita och röda blommor men du har lyckats mycket bra med din vita pion.

Mias Mix sa...

Vacker bild och ett roligt tema! Håller med dig om värmen. Älskar när det är fint väder, men jag håller mig i skuggan :) Ska jag ligga och sola ska jag vara vid sjön eller havet. Vi har både fönstret öppet + fläkt i sovrummet så vi har fått ner temperaturen till 18 grader nu, så skönt!!