söndag 9 augusti 2015

Val är inte alltid så lätt

Val -  ja nu menar jag inte val som att välja en regering, eller de som benämns val(ar) i havet utan val man gör i livet, och de val som ....
.. jag gjorde i helgen. 
Inte det lättaste när man har en hel skål full med godsaker. Nåväl jag valde flera saker, men skall inte tråka ut er med att berätta om allt utan gör ett val utifrån hur bilderna blev. 
Kameran är gammal och trött det förstår jag nu.
Jag ställde kosan mot väster för att besöka Torpa Buss- och teknikmuseeum. 
Färden började i lite duggregn för att vid framkomsten krevera i det närmaste störtregn man kan komma. Det blev paraply och kamera som inte är den bästa kombination när man vill fotografera. Här visade de allt som hade en motor och lite till.

 En vacker Chevrolet av årsmodell som jag inte vet men känner väl igen. Jag har mera haft öga för de små sportbilarna. 
Däremot vet jag att de här jenkarna är behagliga att åka i. Då undrar ni hur jag vet det? Har hon månne varit raggarbrud? Jupp det har jag men det varade inte länge, och jag tillhörde inte dem som spottade i mascaran om ni nu skulle får för er det.
Den här Oldsmobilen däremot föll mig mer i smaken, och än mer  i min smak var den här....
..Isabella Borgward coupe 61. Den gillar jag för dess vackra former. Den passade utmärkt i silverfärgen, och om det var originalfärg känner jag inte till för jag minns just dessa i andra kulörer från 60 talet. Just 60 talsbilar är lite mer runda och fina i formerna ja rent av lite kvinnliga tycker jag.
The show must go on - trots regnet, 
Nåväl den stora showen var en rysk pansarvagn som man efter uppvisning fick chans att få en liten åktur med. 
Nä nä inte jag inte för även om det hade varit kul så avstod jag till förmån för alla barn som gärna tog en åktur. Det finns nog tillfällen att få åka i en sådan någon gång om jag så skulle vilja.
Generalen som bisittare....
..till föraren som hade lite problem med denna krigsmaskin, men löste sig till sist, och här är ett smakprov. 
Det gnisslar och skrapar men det är minsann inte så lätt att köra gamla krigare av vad slag de vara må. Inga synkade maskiner det här,  och det är vi ju inte vana vid idag:-)

video

Jag är inte på något sätt krigisk av mig men jag gillar allt som rör sig och har med motorer att göra, och är fredlig i största 
allmänhet:-)
Efter detta och en kopp kaffe med våffla gick färden vidare till Funkisfabriken i Diö som jag har besökt många gånger förut. 
I helgen var det utställare med många strängar på sina lyror. Allt från smycketillverkning till bokvikning, och knep och knåp samt glastillverkning och foto. Ja du kunde till och med få en vacker frisyr a la 40-50 tal om du så ville.
Själv försökte jag mig på att leka kreativ då jag kände kreativitetens vingslag, och tog ett foto på baksidan av Funkisfabriken i den gamla trafikspegeln. 
Jag menar är man på en kreativ plats får man leva upp till detta om än det inte blev så värst lyckat. 
Sedan bar det sig inte bättre än jag fick styra kosan mot Markaryd för där väntade middag av bästa kocken med fru.
Till sist på söndagen tog jag mig en liten tur till Marsholm som är sjön Möckelns största ö, och ett bedårande vackert naturreservat, och med denna bild är min helg slut ja inte riktigt för nu väntar en långpromenad och lite plock i hemmet för en lugn och stillsam hemmakväll, och så är jag såklart nyfiken på vad ni andra har hitte på.

14 kommentarer:

Violen sa...

Jag tycker dina bilder är bra, dem kan du vara fullt nöjd med! Så mycket du hann med, gillar dina bilar där den ena är vackrare än den andra! Vi har förmånen att kunna se veteranbilar varje onsdag under sommaren och det är inte utan att jag blir lite småsugen när jag ser en vacker bil.
Du skriver väldigt trevliga texter, det är roligt att läsa på din blogg!

Monica sa...

Vilka underbara gamla bilar och vilken
härlig helg det måste ha varit.
Isabellan är så läcker.
Ha en skön lördagkväll

Stare Ström sa...

Vilka läckra åk du visar! Du lyckas få till händelserika utflykter!

Mias Mix sa...

Så läckra bilar du visar upp! Jättekul att se :)

BP sa...

Yummie, yummie! Älskar gamla bilar och vi brukade alltid besöka de två utställningar som fanns här omkring. Men båda ställdes in för två år sedan. Inget intresse, inga sponsorer. Så himla synd.

Så jag tackar ödmjukast för dina bilder som får mig att dregla. Tack och lov att det finns intresse för sådana events i södra Sverige. Här i stor-Stockholm är det stendött. Suck:-(

BP sa...

Svar: Absolut! Säg till om du vill ha originalbilderna:-)

KajsaLisa sa...

Häftiga bilar, kamera och paraply är ingen hit, skaffa ett regnskydd istället.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/vaskor/regnskydd-for-digital-systemkamera-p57493
Det är lite primitivt men billigt och man får plats med en systemkamera i det. Jag hade ett bättre som tyvärr försvann.
Fördelen med det är också om man har regnkläder att man trär in armarna i det. Så när man håller upp kameran slipper man att det rinner in i ärmarna.

Hanna sa...

Vilken spännande läsning och fina bilder. Jag tycker att många bilder blir klarare i lite regn, det är något speciellt med det ljuset. Du verkar ha haft en fulltecknad helg, en sån där som man ser tillbaka på och minns hur trevligt man hade. Hoppas du får en fortsatt trevlig vecka.

HelenTh sa...

Vilken trevlig tillställning med gamla bilar och annat, där hade min man trivts väldigt bra. Vi har några gamla bilar själv, men det är mest gamla amerikanska bilar förutom min gamla PV som finns kvar.

Beppan sa...

En händelsrik helg! Så härliga foton på gamla trotjänare.
Här i norra delen av landet har det varit en hel del bilutställningar. Och fler kommer innan vintern sätter stopp för dessa klenoder på vägarna.

Marit Johansson sa...

Verkligen läckra vrålåk :) jag är inte så värst intresserad av gamla bilar men de är onekligen väldigt snygga!

amo sin blogg sa...

Så koseleg og fint innlegg !
Du er flink til å skrive.

Ha ein fin måndag-

Anonym sa...

Vilken trevlig dag du har haft!
Kram Yvster

Anni sa...

Våfflor, motorfordon och nostalgi - det var inte illa på en och samma helg. ja, och så middagsbjudning dessutom!
Kan inte låta bli att fundera över hur många sjöar det finns som heter Möckeln, det kanske är ett speciellt bra sjönamn? Får väl googla och se om jag hittar något svar.

Copyrightskyddade bilder