måndag 21 september 2015

Blandat..

..blev det av min helg. 
Blandat väder ömsom regn ömsom sol, och blandade resor.
Lördagens begivenhet bestod av ett besök på veteranmarknaden
i Tingsryd. Här var det som vanligt mycket folk, och mycket att titta på.
Jag söker efter vattenklistermärken till att ha på bilen. Gamla alltså, men inte ett enda i sikte, varför jag blev utan, men skam den som ger sig. 
Inte jag inte.
Däremot fann jag ett fordonsemblem som jag skall använda mig av i inredningssyfte. Priserna varierade starkt. Som  den smålänning jag är fick jag kolla runt tills jag fann det pris jag var villig att betala.
Naturligtvis blev jag kaffesugen efter att ha travat runt på Tingsryds travbana :D varför ett besök på ortens kondis var ett måste. 
Hemma väntade min middag, som jag hade förberett så jag kunde hugga in ganska snart, och njuta resten av kvällen i gott sällskap.
I helgen hade många plommon mognat, och eftersom trädet inte hade gallrats ordentligt hände det som jag befarade. Två grenar brast när det blåste upp i fredags morse. 
Jämsides med flera resor både till Tingsryd och Tvååker har jag gjort plommonpajer och plommonkräm förutom då att jag har utfört balanskonster på stegen där jag visade stor skicklighet i konsten att hantera en stege som var hög. Till saken hör att jag lider av lätt svindel.
Ner kom frukterna och även jag med alla lemmar i behåll.
Tur var det för i morgon tisdag skall den här skörden kokas in i lag med vaniljstång för att senare frysas in, och kunna avnjutas under resten av hösten med vaniljglass eller en klick grädde. 
Det låter väl inte fy skam, eller hur?

10 kommentarer:

Anni sa...

Men så gott! Jag har någon burk kvar i källaren, den ska nog avnjutas snarast! Fick inga plommon alls i år, det var väl för kallt för bina vid blomningen.
Så nyfiken jag blir på det du vill och kunde köpa i bilprylar. en helt ny värld för mig!

Violen sa...

Skön blandning under din helg! Plommonen ser läckra ut och om du fryser in en del av skörden kan du njuta av den i vinter! Tur att du kan hantera en stege utan att falla till marken som en del plommon säkert har gjort!

Monica sa...

Härlig omväxlande helg, mitt plommonträd
dog efter 3 år vet fortfarande inte varför.
Veteranmarknad, blir riktigt avundsjuk lite
dåligt med dom häromkring.
Är själv småländska, gjord i Roslagen men
född i Värnamo när jag var 3 flyttade vi
till Stockholm.
Har ingen aning om vad det är för ros köpte
den på Netto för många år sedan, den har aldrig
fått mer än två blommor per år.
Ha en skön kväll;-)

Mias Mix sa...

En händelserik och härlig helg. Tur att det gick bra på stegen :) Har också blivit ganska feg när det gäller att klättra på stegar och stå och balansera för att plocka ner frukterna.
Ha en bra vecka!

HelenTh sa...

Vilken härlig helg, veteranmarknad hade varit något för oss. Vad duktig du är att ta reda på alla plommon, jag är djupt imponerad. Allt låter så otroligt gott så jag förstår att det är värt besväret.

Stare Ström sa...

Plommon kan man göra mycket gott av!

Anonym sa...

Så VACKERT och gott med plommon!!! *mums*
/Kerstin A

Annette sa...

Det är ju så mysigt att gå på kondis :) Och de där kakorna är förrädiskt goda. Men allra lyxigast är de där plommonen. Så gott och så mysigt att kunna plocka egna plommon från egna träd. Står på min önskelista för nästa år :)

BP sa...

Precis som du gillar jag veteranbilar, något man tyvärr inte ser så mycket av i stor-Stockholm längre. Kul att det är marknad där också så att man kan fynda lite, nå't som inte heller finns här. Det har onekligen sina fördelar ibland att inte bor i en storstad;-)

Å vilken plommonskörd! Suveränt! Gör du ingen plommonpaj? Du verkar ju vara en "sötis":-) Men du verkar vara himla duktig på att ta hand om skörden. Koka i lag med vaniljstång - ja, då har jag lärt mig nå't nytt igen!

KajsaLisa sa...

Kondis på små orter skall man testa, brukar vara bra. Det där såg gott ut.

Copyrightskyddade bilder