söndag 6 september 2015

Antik & loppisrunda

I helgen trotsade jag vädrets makter och for på loppisrunda. 
I hällande ösregn och utan kamera gick färden genom ett fortfarande ganska grönt Småland. 
Det fick allt bli mobilkameran som fick bli mitt sällskap den här dagen. Jag hade hört talas om loppis- och vintagebutiken i Hultanäs, och därför gick färden dit..
..den här helgen. Väl där öppnades himlens portar, och att stiga ut ur bilden var inte aktuellt än.
Så höll det då uppe och jag kunde ta mig in och kika lite, men jag blev faktiskt ganska besviken för det var dyrt, och det var det jag kallar porslinsloppis. 
Gamla diskhanddukar är något som jag köper upp, men de börjar ta slut nu. De håller finfint i jämförelse med de nyare som jag satt och sydde på  60 talet. Det fanns några sådana men så dyra att jag faktiskt avstod ett köp.
Lite av varje och här var det fåtöljen som jag tyckte var fin för de var faktiskt riktigt sköna de där gamla 40 talsfåtöljerna. 
Pigtittare har jag min egen lilla från 50 talet så någon sådan behöver jag inte.
Nåväl en kik ut genom fönstret...
..och vad ser jag där? Jo något som går på räls. 
Detta distraherade mig såpass, att jag avslutade min porslinstitt och begav mig ut i regnet igen. Sprang fortare än kvickt ut till bilen för att slippa bli dränkt, och iväg..
..till gamla stationen i Hultanäs. Här stod ett rangerlok, och längre bort fick jag syn på något annat. Nu blev det än mer spännande än loppisen. Tänk om.....
..ja jag tror minsann att det är ett spöktåg, och dessutom satte det igång att regna spikar så nu kändes det som om jag befann mig i väntan på att stiga på ett tåg som kunde ta mig till 
 greve Draculas näste...
eller..
tillbaka till verkligheten...
... till Roslagen där det förmodligen har gått under flera år, men nu hamnat nere i mörka Småland där det får stå till beskådande för alla fantasifulla människor som jag:-)
Så gick då färden tillbaka till nuet, och till Kronobergs län igen och där helt plötsligt befann jag mig en kilometer från Kalmar ???
Nu började jag nästan undra om det var något overkligt trots allt, och inte långt därifrån stod en skylt med Utmarken, och det kan jag berätta att långt ifrån all ära och redlighet det har jag varit i helgen.
En god och trivsam vecka med många roliga överraskningar önskar jag er.
Inger

14 kommentarer:

BP sa...

Vad gäller vädret så är det varit lika illa här faktiskt.

Vår lokala utomhusloppis dränktes idag = den var inställd såklart. Så då får jag kika in hos dig i stället. Men precis som du tycker jag att grejerna är lite för "krimskramsigt" för min smak.

Då sätter jag hellre på mig min regnkappa och kolla in tåget. Läckert! Kul att både loket och vagnarna får stå kvar. Gillas:-)

Hoppas du också får en fin vecka med betydligt bättre väder dessutom!

amo sin blogg sa...

Så kjekt å følge deg på dine søndagsaktiviteter .!
Spennande med den gamle togvogna og bilen.
Skikkeleg funn du gjorde der,
i staden for loppemarkedet som ikkje hadde så mykje du likte.
Eg ventar på at det skal bli loppemarked her i mine trakter
også, eg må følge godt med i lokalavisa.

Ha ei fin ny veke.

Violen sa...

Vilka vedermödor det kan bli under en loppisutflykt när vädrets makter inte är nådiga! Spöktåg, det låter intressant! Trevlig text till dina fina bilder! Sitter här med ett stort leende!

Stare Ström sa...

Det är jätteroligt att se dina bilder från okända (för mig!) trakter och orter i Småland!

Anonym sa...

Många trevliga bilder!
Kul med tågen också, de ser man ju inte längre här, förr
gick tågen genom Målaskog.... faktiskt inte så länge sedan.

Anonym sa...

Du skriver så härligt om varje bild! :)
Det gamla tåget var ju riktigt spöklikt...regnet förstärkte ju den känslan!!!
Ha en FIN vecka! Kram från Kerstin A

KajsaLisa sa...

Springa ut i regnet gör jag ofta, men glömma kameran. Men du fick till fina blöder med mobilen speciellt spöktåget.

Anki sa...

När jag läst ditt citat upptäckte jag namnet Hultanäs i översta bilden... och då började tankarna snurra. Kände så väl igen namnet och när jag fortsatte läsa då kände jag igen mig :) Jag och min man åkte rälsbuss på smalspåret mellan Åseda och Hultanäs, där det vände för tillbakafärd till Åseda. Vi fick en halvtimme på oss för att kika in till loppisbutiken och kika runt lite på de gamla tågen. Minns att jag tyckte loppisen var alldeles för dyr... turistpriser tänkte jag...
Tack för ditt inlägg med fina bilder som friskade upp mitt minne :)
Ha det gott!

Marit Johansson sa...

Vilket häftigt spöktåg :) spännande!

Monica sa...

Tråkigt att det var så dyrt, håller med
det var bättre kvalitet förr.
Åh vilken nostalgi spöktåget tar mej tillbaka
till landet och morfar, nere vid stationen var
flera gamla vagnar uppställda och vad roligt vi
hade i dom;-)
Ha en bra dag;-)

cissi sa...

Vilket vackert tåg du hittade. Jag hade nog tagit en miljon bilder om jag varit i dina kläder, för jag är verkligen tokig i gamla rostiga saker vad det än må vara.

Annette sa...

Så det tåget kommer från Roslagen? De får gärna skicka tillbaka det, och montera tågrälsen igen som fanns här förr. Förstår inte hur man kan lägga ned tågbanor, det är ju mycket trevligare och miljövänligare med tåg än med bussar.

Pigtittaren fick mig att komma ihåg vad en väninna sade, att hon hade målat om en sådan till vit och nu hade hennes dotter den i sitt rum. Kanske jag också borde göra med vår, som står i magasinet till ingen som helst nytta.

Mias Mix sa...

Kan hålla med om att tågen var mycket mer intressanta än loppisen. Spännande helg!

Anni sa...

Vilken skatt, att finna ett så vackert gammalt tåg mitt ute i ingenting! Synd på loppisen dock, man blir så besviken på sådana ställen. Porslinsloppis var ett bra uttryck, det ska jag ta till mig.

Copyrightskyddade bilder