lördag 12 september 2015

Från brudsten till .....

I helgen blev det en kort sväng söderut mot skånegränsen. Ett långt inlägg ni får hänga med på om ni har lust annars scrollar ni vidare....
Här är en av tre brudstenar som finns bevarade i Kronobergs län. På denna sten skulle bruden eller brudparet stiga upp efter vigseln. Ja till och med rida upp på den som seden var här i Hamneda. Sista gången den användes var på 1860 talet.
Här är ingången till Hamnade gamla kyrka. Denna var en östtornskyrka som revs pga ogenomtänkt planering av kyrkogården så sprickor i fasaden på kyrkan uppstod. 
Kanske är detta en efterkonstruktion för nästan helgerån att riva en så vacker gammal kyrka som det var enligt gamla ritningar.
Resterna och några gamla gravstenar finns kvar. Nyslaget hö låg runt omkring så jag fann det bäst att inte stanna alltför länge för hösnuvan gjorde sig påmind, och då vet jag att näsan börjar rinna och så färgas den röd.
Intill parkeringen rann en liten bäck, och minsann var det inte en liten stenvalvsbro över bäcken. Den minsta jag sett och så
fortsätter färden....
..och då kommer vi till en riktigt hög och stor bro, som inte är det minsta lik den lilla bron jag passerade sist.
Imponerande men jag tycker ändå att tekniken på stenvalvsbron är minst lika imponerande med tanke på att den står lika fint i dag som då den byggdes, och det gör säkert inte den här. Nu är den gamla bron inte trafikerad på samma sätt men jag är ändå imponerad...
..men inte lika imponerad av parkeringarna här vid infarten
  till Markaryd. Idag lördag var det Markaryds marknad med sisådär en 100 000 personer. Ni kan tänka er hur det såg ut på gatorna långt in i samhället.
Fotot tog jag i farten utan att kika i kameran med risk att krocka, men vad gör jag inte för helgbilden.
Marknad är inget som jag är sådär förtjust i längre. Jag nöjer mig med marknaden som är i min stad....
...och nöjde mig med ett besök på Centralkonditoriet som min salig far och jag brukade fika på när vi var i Markaryd. 
Fortfarande har de 
 förödande goda moccabakelser som vi brukade fika på här. Självfallet blev det en sådan idag, och den var precis lika god idag som då. 
Efter fikat skulle jag försöka hitta farmor och farfars lilla stuga, men det gick inte lika bra för min GPS tog mig runt i en cirkel så jag hamnade i Markaryd igen, vilket inte var tänkt, och hur jag än ändrade riktning sa den gör en tillåten usväng, därför fick det vara för den här gången. 
Jag körde med andra ord vilse med GPS, de ni. 
Virrig jag? 
Inte alls hur klar i knoppen som helst - för det mesta. 
Ja om ni nu måste veta så är inte det min starka sida att hitta rätt även om jag har hjälpmedel till buds:-) Hjälper icke och lika glad är jag för det. 
Det draget har jag ärvt efter min far. Ni kan nog tänka er scenariot när vi två var ute och åkte på vischan. Det kunde ta tid att hitta hem så matsäck var ett måste.
Nästa gång blir det rätt för då skall jag ta mitt håll, och inte köra efter GPS....så efter min galghumor vidare till...
... galgbacken..
något som minner om forna tiders seder och bruk. 
Här ligger galgbacken där de avrättade hängde till de resandes beskådande i avskräckande syfte...

..och intill ligger den gamla gästgivargården som de resande tog in på med de avrättade dinglandes inpå knutarna.
Riktigt ruggigt på den gamla goda tiden, eller hur?
 Så tillbaka till nutid, och en sluten cirkel. 
Hamneda tur och retur.
Trevlig vecka alla besökare.
Helgbilden

18 kommentarer:

Anonym sa...

Så roligt läsa om din lördagsrunda!
/Eva-Britt

Anni sa...

Brudsten, det har jag aldrig hört talas om. Så spännande! Och lite knäppt.
Vad gäller att hitta tror jag mer att det var fel på GPS:en än på dig. Den visste helt enkelt inte vart du skulle!

Anni sa...

Just det, hur gick det med lördagsvinet? :-)

BP sa...

Det var ett väldigt fint och dessutom mycket intressant inlägg. Mycket man är sig när man läser bloggar om man säger så.

Kan inte låta bli om din felkörning trots - eller på grund av gps. Själv har vi ingen gps i bilen, maken sitter med en gammal hederlig karta i passagerarsätet och är navigator. Han gillar nämligen inte att köra bil, vilket däremot jag gör.

Å på Galgbacken skulle jag inte vilja bo. Lite makabert faktiskt;)

Anonym sa...

Trevlig och underhållande läsning ! CJ

Eva Trillian sa...

Vilken trevlig tur vi ta del av :) Tack för det!

Monica sa...

Kul att få vara med på en liten resa
och få veta lite om bygden;-)
Marknad är roligt men kanske inte
när det är så mycket folk.
Att köra fel med GPS är inte så
ovanligt har jag hört, själv har
jag ingen.
Nä att flyga är inget för mej
heller, slipper jag är jag glad.
Ha en skön söndagkväll:-)

Mias Mix sa...

Så hemskt med galgbacken... Annars ett fint och mysigt inlägg. Har också svårt att hitta... Så fin liten stenvalvsbro!

cissi sa...

Vilket härligt bidrag till helgbilden. Intressant att läsa om brudstenen som jag aldrig har hört talas om förut. och att se bilden på den lilla stenvalvsbron, stenvalvsbroar är vackra i alla storlekar.
Ha en fin vecka!

HelenTh sa...

Det var ett väldigt intressant inlägg, brudsten har jag aldrig hört förr. Det var rätt brutalt med offentliga avrättningar och annat konstigt i gamla dagar, det är svårt att föreställa sig hur det var.

Barbro sa...

Trevlig läsning och det där med brudsten tror jag inte har funnits här uppe. I alla fall är det ingen sån sten kvar.
Parkeringen till marknaden såg allt annat än välplanerad ut. Nära nog panikartad.

KajsaLisa sa...

Kul att scrolla sig genom din resa. Att galgbackarna låg så här var vanligt, det gällde att skrämma undersåtarna till lydnad så kropparna fick hänga uppe. I Stockholm har det funnits galgbackar vid den södra infarten till stan, det som heter Götgatan idag.

Stare Ström sa...

Tack för en trevlig tur!

Annette sa...

Så intressant tur vi fick följa med på! Brudsten har jag aldrig hört talas om. Det vore roligt att göra något så originellt, som att rida upp på en brudsten om man hade lust att förnya sina löften. Fin plats ser det ut att vara också. Broar är jag imponerad av, alla sorters broar faktiskt. Hur kan de fundera ut hur hållbarheten och bärigheten skall fungera. Det får ju bara inte hända en olycka med någon på bron. Och att bygga broar över vatten, förankrade i botten, det är helt utanför min fattningsförmåga. Jättefina bilder!

nattsyrransphoto sa...

Tack för att vi får följa med på din runda. Fick mig en del skratt... om att åka vilse till exempel. Känner igen mig massor. Jag vet inte om jag är trög men jag förstår faktiskt inte alltid dom där tanterna när dom pratar på GPS. Fast oavsett om en tant pratar eller ej men jag kan verkligen inte följa en GPS. Näe, tacka vet jag en gammal hederlig karta. Om man nu inte ska åka i vår huvudstad där dom ständigt bygger och reparerar och ställer till det för där funkar ingenting SÅ därför har jag bestämt mig för att aldrig själv sitta bakom ratten om man nu ska dit... Ha en toppenbra vecka :)

LarsIngvar sa...

Trevlig läsning och intressanta bilder. Jag gillar heller inte marknader med för mycket folk. Så man kan komma vilse med en gps. Själv brukar jag titta på en karta om jag ska till något okänt område. Kartminnet sitter i från min tid då jag tävlingsorienterade.
Angående din kommentar på min sida, så har det tidigare varit mycket fiske. En sommar hade min dåvarande hustru och jag 43 nätter i tält vid olika vatten. Men idag blir det nästan inget alls.
Ha en fin vecka.

Kiki Freese sa...

Vilkn härlig tur.
Bilden på Galgbacken blir min favorit på denna resa, både skylt och miljö faller mig i smaken.
/kiki

Nett sa...

Härlig runda du har varit på, mycket kultur och historiabakom alla bilder :) Gillar detta med brudstenen :)