fredag 11 september 2015

Lördags citat # 8

Ålder har sina fördelar även för hälsan; man spiller ut ganska mycket av den alkohol man gärna skulle vilja dricka.
#
Nu skall ni få höra...
Häromveckan tänkte jag ta en liten stänkare päronkonjak, och ställde glaset på bänken, och när jag skulle ta glaset råkade jag stöta till det och det rann ut alltihop. 
Jaha då får det väl vara för den här gången tänkte jag efter att jag torkat upp på bänken. 
Nästa kväll tänkte jag att det skulle allt vara gott men en lille en ikväll. Sagt och gjort, jag hällde upp, och satte den på bordet den här gången för där är den säker för mig, trodde jag.
 Flaskan ställdes in i skåpet och jag skulle greppa glaset, men ajaj vispade jag inte till det igen. Jodå ut åkte all drickan, och det stänkte över en stor del av bordet och golvet. Det tog väl en vecka att skura bort allt klibb. Jaha det var den lille det. Någon ny kände jag inte för när rengöringen var klar.
Häromkvällen tänkte jag, att det skulle allt vara gott med en liten en, varför jag tar fram Xante (päronkonjak), och häller upp ett likörglas fullt. Vad händer då med denna tredje lilla stänkare? Jo även denna hamnar på golvet, och med detta ansåg jag, att nu är det inte lönt att jag intar något starkt mer. Kanhända är det en högre makt som inte gillar att jag tar lite konjak ibland.
För darrhänt det är jag inte - än, men släpphänt det är jag.
Dessa eventuella makter såg i alla fall till att glaset höll samtliga gånger. Jag bugar.
På lördag afton skall jag ta ett glas vin så håll nu tummarna för mig att jag får behålla det.

13 kommentarer:

Birgitta sa...

Håll i glaset oredentligt ;) Kul läsning!

BP sa...

Förlåt tjejen, men får jag skratta lite här;-) Alltså helt bortsett ifrån att ett glas konjak då och då ju är riktigt gott (speciellt under vintern när man ska tina upp och värma sig inifrån) så känner jag igen mig i dina tre "olyckor". Det är nämligen som så att vi som är liiiiiite äldre (och betydligt mera erfaren än många andra) har liiiiite otur med synen ibland, speciellt om man har glasögon. Avståndsbedömningen blir likson aningen sämre.

Bra ursäkt eller hur!? Undrar hur man (=vi) fortfarande klarar av att köra bil;-)

Anni sa...

Ser fram emot rapporten på söndag morgon! Dyra droppar, de där!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Bättre lycka nästa gång ! :)

Anki sa...

Oj då... så det kan gå! Hoppas det går bättre med vinet än med konjaken... håll hårt i glaset... ja, inte FÖR hårt :) Skål!

Marit Johansson sa...

Det är bara att önska dig lycka till med det där vinglaset :) hoppas att någon högre makt inte sabbar det igen!

Eva Trillian sa...

:) Kan inte annat än le, även om jag tycker det är lite tråkigt för dig med allt skurande!
Be någon annan hälla upp OCH sätta det i din hand när du sitter ner!
Önskar dig en fin helg, med ett glas vin eller två!

Karin sa...

Gillar din bild! Och texten......vem känner inte igen sig!
Kram Karin

Anonym sa...

Hej och tack för trevlig läsning, hoppas också att du får behålla vinet i glaset, dock låter det godare med präonkonjak än med vin, men det kanske inte finns någon konjak kvar nu då...
ha en trevlig lördagkväll
Yvster

Paula i pörtet sa...

Men kära nån, det låter som du håller på med spritmissbruk minsann, inte spilla av de dyrbara dropparna! Päronkonjak? har jag nog inte smakat, konjak är ingen favorit, kanske den med päron är godare? Men en whiskypinne tackar jag inte nej till.
Håll nu hårt i vinglaset!

Anonym sa...

Ett tips , det finns muggar för barn som INTE välter. CJ

Anonym sa...

Hahahaha...nästan komiskt med Dina spillda "vätskor" :D
/Kerstin A

Helena sa...

Nu fick jag höra ett nytt ordspråk! Tack! Och lycka till med Xante nästa gång (en av mina favoriter). Trevlig helg!

Copyrightskyddade bilder