måndag 28 september 2015

Tyrolen med mobilen i högsta hugg

 Ja nu var det inte Tyrolen i mellaneuropa utan i Blädige Alvesta, och det var inte så illa det heller. Jag slapp ju joddla.
Detta gamla danspalats används numera till lite annat än bara dans som förr om åren...
 ..utan även till flera andra evenemang. 
Idag söndag var det stor loppis här och det gillar jag. Nu nalkas sluttampen på loppisarna för säsongen så det var solklart både på himlen och för mig att åka... 
.. på en loppisrunda. 
Det får vid sådana här tillfällen bli mobilen som får följa med, och stora kameran får stanna hemma. 
Här letade jag efter Stil mönster för att sy en 50 tals klänning i vinter. Det är allt lite roligare att åka på veteranrally om man är utklädd tycker jag. 
Inga mönster fanns, men kvinnan som hade det fina loppisbordet kontaktar mig för hon hade mönster hemma. 
Så nu vet ni vad mitt vinterprojekt blir.
Mycket fanns som vanligt att titta på för alla smaker. Det här är väl inte min smak med pinupptidningar, men jag kunde ändå inte låta bli att kika lite, och ta en bild för nog var de trevligare och så oskyldiga mot dagens nakentidningar och utvik. Europas narkotikanäste fick mig att spärra upp de blå.
Jag som i min blåögdhet trodde att narkotika var något nytt påfund, men icke sa Nicke det florerade visst även 1955. Så nu får jag nog revidera både ett och annat.
 Som vanligt blev jag hungrig av att knalla runt, och leta efter godbitar till inredningen där hemma. 
Nja tro nu inte att jag köpte en Center även om de stod precis under näsan på mig. Nä en redier strömmingsmacka med sallad, lök och andra godheter på fick det allt bli med en kopp kaffe. De är faktiskt riktigt duktiga på göra goda smörrebröd här, och för att inte tala om priserna....
Det är småländska priser som gäller här. 
 För de som hellre ville ha korv med bröd och mos stod korvgubbarna reda för att expediera.
 På utvägen såg jag denna lilla skönhet. SAAB Sonett som en gång var min favoritbil fast jag ville ha en röd.
Nu har det inte blivit av att jag ägt en sportbil utan endast lånat mannens men det är inte fy skam det. 
Själv ville jag ta Miatan idag, men det ville inte "gubben" för skulle han hitta något stort så....
 ..var vi  tvungna att kunna forsla hem det ...
så stora bilen blev det och jag kan tala om att det hade räckt med den lilla.
De här killarna hade tröttnat på loppisen och försökte roa sig med  höbalen, men av deras anleten att döma var de fullständigt uttråkade. 
Ja så kan det vara när man är barn och måste åka med oss vuxna på det vi gillar, och många är vi som gillar loppisar, eller hur?
Till sist bar det av hem för att äta lunch, och sedan iväg till Moheda för ytterligare loppisar.
Deltar i tävling och länkar  till Mobilefun
och 

12 kommentarer:

Ezter sa...

Verkade vara en rolig loppis :) Lycka till med vinterprojektet!

Marit Johansson sa...

Ungarna ser inte alls roade ut :) klokt att ta en rejäl bil när man drar på loppis, man vet aldrig vad man hittar.
Visst finns det ett tyrolen på gröna lund också, eller var det förr i tiden kanske...

Monica sa...

Blir avundsjuk som vanligt, bra att
du fick tag i mönster.
Piff vad roligt att se den igen, nästan
barntillåten i dagens läge:-)
En sportbil skulle man ju inte tacka nej
till och inte småländska priser heller;-)
Ha en skön kväll

BP sa...

Vilken mysig loppis och vilken otroligt charmig "uttällningshall". Så kul att dessa gamla ställen bevaras. De är ju kult!

Å Sonetten - jo tack! Älskar sådana bilar som egentligen är betydligt vackrare än dagens tycker jag. Å inte hade de problem med fuskiga avgasmätningar à la Volkswagen heller...

Mina helgbilder kommer också handlar om en loppis, fast den var inte hälften så charmig som din kan jag säga. Kom också tomhänt därifrån, vilket jag gör för det mesta. Men det är så himla kul att vandra runt på loppisar.

Violen sa...

En spännande helg med fullt ös! Härlig nostalgi i bilderna och jag sitter och ler när jag läser om Stil-mönstret! Jag hade en hel låda med mönster som jag kastade när vi flyttade till lägenhet. Det ångrar jag ibland när lusten att sy kommer över mig. Så bra bilder du får med mobilkameran!

Anni sa...

Vilket fint ställe du var på! Du har verkligen förmågan att finna de läckraste platser som jag skulle vilja besöka. Så många loppisar!

Stare Ström sa...

Det är tydligen mycket som händer kring loppisar!

Barbro sa...

Mysigt ställe att ha loppis på. Där det såg ut att finnas både ett och annat.
Pinuptidningen såg ju riktigt gullig ut men var ju den tidens osedlighet förstås. Undrar var Europas narkotikanäste var då?
Kan vara bra med en stor bil, när man åker på såna turer, för man vet ju aldrig.

Annette sa...

Vilken härlig plats! Vilket får mig att fundera på vad som hände med alla folkparker, jag har inte upplevt dem själv, men det skulle vara så kul om de återuppstod! Och så blir jag nyfiken på vilken modell av klänning det blir, visa bild sedan :) Just det, Saab sonett... blev tvungen att googla... Jag har ju hört Rolv Vesenlund när han ihärdigt säger att det heter Volvo Sonett, så det lät så märkligt med Saab sonett - tala om att man blir påverkad av tv!

Hanna sa...

Vilka underbara bilder med mycket retro och nostalgi i. Det är ju så himla skoj med loppisar, speciellt också när det är fina och soliga dagar som det var i lördags. Lustigt med den gamla saaben, såg en precis likadan fast just RÖD i lördags :-)

HelenTh sa...

Loppisen ser helt fantastisk ut, där jag var i helgen såg jag faktiskt några klänningar i 50-talsstil. Skulle också behöva en klänning som matchar makens gamla bil. Lycka till med sömnad av klänning, en bild hoppas jag kommer så småningom i bloggen.

Kiki Freese sa...

En mycket trevlig loppistur bjöd du på. Man reser lite tillbaka i tiden. Klart du ska vara tidenligt klädd när du åker på dina bilträffar.
/Kiki