torsdag 15 oktober 2015

Åtgärder och utgrävningar

Jag gillar när de tar hand om saker och ting snabbt.
Här hade ett större föremål likt en brygga hamnat precis vid dammluckorna, och det var inte bra så här kom kranbilen och fixade undan problemet. 
Många och tunga fordon har jag sett i min stad den senaste tiden, och det är kul men inte står jag och tittar som när jag var barn, och var fascinerad av sådana här fordon. Numera tar jag fram mobilen lite diskret och vandrar förbi.
Jag gillar även arkeologiska utgrävningar. 
Här håller de på med en på det så kallade Replösaområdet i utkanten av min stad. Det är visst något alldeles speciellt med detta läste jag i tidningen häromdagen. På söndag skall de ha genomgång för allmänheten om vad de funnit. Jag vet så mycket att det är från vikingatiden. Ett spännande kapitel i vår historia.
Lagaån rinner genom bygden och många är stensättningarna. 
Tyvärr har jag ingen möjlighet att lyssna så jag hoppas lokaltidningen gör ett reportage därifrån.
I like torsdagstema

10 kommentarer:

Violen sa...

Lokaltidningarna brukar hålla sig framme så du kan säkert läsa ett reportage. Jag gillar också när problemen blir snabbt åtgärdade men det händer dessvärre inte så ofta

Paula i pörtet sa...

Hej, arkeolog var ett drömyrke när jag var barn. Även om jag näppeligen visst vad det egentligen innebar. Men att hitta gamla skatter, det räckte väl för att trigga fantasin. Stora maskiner du visar...

BP sa...

Nu är jag ju totalt tokig i lyft- och byggkranar - så jag tackar för bilderna:-) Här har vi ju också hur många byggarbetsplatser som helst, vilket betyder kranar. Kan liksom inte låta bli att fota dom:-)

Arkeologiska fynd ja... Jag förstår arkeologernas entusiasm när de hittar nå't gammalt. Men personligen ser jag liksom inte "helheten" utan bara gamla skärvor, nycklar, handtag eller mynt...

Beppan sa...

Kan tänka mig att småttingarna står där med stora ögon och ser på lyftkranarna. Spännande manicker.

Lottisen sa...

Spännande med utgrävningar, kul att få följa och se vad de hittar!

Mias Mix sa...

Ja visst är det bra när de tar hand om saker som står fel eller går sönder.
Och så spännande med utgrävningarna! Hoppas lokaltidningen gör reportage :)

Monica sa...

Ja när man var barn kunde man stå och titta
på när det hände saker, minns att jag kom för
sent till skolan efter att ha stått och glott
på en bilolycka mitt i Stockholm.
Utgrävningar är ju alltid intressanta något jag
faktiskt skulle kunna roa mej med.
Ha en skön helg

Anni sa...

Hoppas att du berättar vad det är de har hittat, nu gjorde du mig ju nyfiken!

Och varmt tack för din gulliga kommentar!

Anonym sa...

Vad kul, ha ju inte tidningen, men det var på tiden att de började gräva ut där, för det pratade man juom när jag jobbade på kommunen på 1990-talet redan... äntligen!
Kram Yvster

NatureFootstep sa...

stora kranar syns hos oss också. Men de bygger hus. :)

Copyrightskyddade bilder