söndag 18 oktober 2015

HÄLGEN

Helgen har gått i älgjaktens tecken. Med malning,styckning av älgkött, och äppelskörd.
Jag skall förskona er från detaljer, och bilder från döda älgar och styckningsbilder då inte alla klarar av detta.
 Istället skall ni få bilder på hur det såg ut i naturen i Grönskåra idag söndag. 
Julrosen i trädgården blommar för fullt, och bina var flitiga besökare. Konstigt att de blommar så fint nu.

 Äpplena på det  märkvärdiga trädet i trädgården på hemmaplan har skördats så nu är det nästan tomt på frukt. Många ger jag bort men en hel del behåller jag, och bakar äppelkaka på. Goda är de och förre ägaren var så rädd om frukten att ingen fick gå nära trädet än mindre delade han med sig. 
Numera är det tvärtom för de som vill ha får ta så mycket de vill.
I Hageskruv hittade jag det här trevliga motivet. Det fick mig att bli lite nostalgisk för visst är kuren lite kul, och så fint att den får stå kvar. 
Tydligen tillhörde den KLS (kronobergs läns slakteri) kunder för så står det på kuren som till och med är  numrerad.

Den helt gula lönnen mot den blå himlen kunde jag inte motstå att ta ett foto på. Tänker på vår fina fana som har just de här färgerna.
I år har jag inte sett de där riktigt röda löven på just lönnen utan endast de här helt gula. De är vackra de också, men många träd är fortfarande gröna.
 På en ladugårdsvägg satt den här vackra gamla skylten från Svenska petroleum aktiebolaget på en gammal ladugårdsvägg. 
Konstigt att den har fått sitta kvar här för ladan ligger precis utmed vägen, och den har suttit här så länge jag kan minnas.
Än finns det hederliga människor kvar i landet.
I hörnet stod det här gamla vagnshjulet och vilade och bredvid stod tunnan som numera är helt tom. De här föremålen bara stod där så vackert uppställda, att jag inte kunde motstå att ta en bild av dem.
Till sist en bild på den gamla tändsticksfabriken i Grönskåra som  får avsluta min helg.
Visst gjorde jag väl rätt som avstod älgstyckningen, och ägnade mig åt att njuta av det fina vädret och ta en runda med mobilkameran i området för min tur
med kötthantering kom den också.
En trevlig vecka till er alla.

13 kommentarer:

HelenTh sa...

Älgstyckning och allt runtomkring får jag nog av ändå och det är inte särskilt vackert men det är en stor fröjd att finna i frysen resten av året. Fina bilder hittade du på annat håll.

BP sa...

Är otroligt tacksam att du inte visade styckningen av älgen. Älskar viltkött på tallrik, men resten får vara för min del;-) Vi hade en hönsgård när jag var liten. Klarade inte ens kolla när pappa väldigt motvilligt nackade dom. Han klarade nämligen inte av det heller å lät grannen tar hand om det. Å rensa hönsen/kycklingarna fick mamma göra. Det kunde jag inte se på heller...

Å din bildkavalkad från helgen är fantastiskt fin. Vilka toppen motiv du hittade i det fina vädret. Gillade speciellt den där lilla kuren och den gamla skylten. Verkligen fantastiskt att ingen har norpat den faktiskt!

Violen sa...

Intressant som vanligt att ta del av din helg! Du tycks hinna med en hel del! Jag gillar dina naturbilder mer än bilder av älgköttet om sanningen ska fram! Det är vackert i naturen nu med julrosor och träd med sprakande höstfärger.
Ha en skön kväll!

Mias Mix sa...

Ja de här bilderna var mycket trevligare än älgstyckning! Jättefina bilder. Kul med den gamla kuren. Fin skylt! Här kan du ju länka till BP:s skyltsöndag. Ha en skön kväll!

Meta sa...

Vilka underbara bilder. de njuter jag av här blommar också julrosen
Ha det gott i veckan
Kram Meta

Hanna sa...

Fina blommor och så härligt att ha egna äpplen att kunna mumsa på. Äppelpaj med äpplen från den egna trädgården måste vara extra speciellt. Kul med den lilla hytten och den fina skylten på ladan, sånt där som även jag brinner lite extra för. Ser ut att ha varit en fin helg med fint väder. Önskar dig en fortsatt skön vecka.

Anki sa...

Underbara bilder från din helg! Vackra gamla föremål och vilken fin skylt den med Pratts Bensin :)
Ha en fin vecka!

Susanne Johansson sa...

Fina höstbilder! Åh en julros har jag alltdi önskat mig dem är ju så vackra!

Monica sa...

Skönt att slippa slaktbilder har lit4e svårt för sådant.
Ur led är tiden mina julrosor blommar bara på våren.
Härligt med egna äpplen, här blev det inget av det i år.
Fint med gamla ting:-)
Ja du det går snabbt utför fortare än jag trodde;-(
Ha en skön kväll

Livet genom bilder sa...

Vackra bilder. Här är det också dåligt med röda löv och de flesta har trillat av från träden nu. Bilder på styckning är inte så roligt så det klarar jag mig utan

KajsaLisa sa...

Fina efter vägenbilder. Det är lite synd att ingen sprayar lite klarlack över en sån där gammal skylt så förfallet stoppas. Den är vacker men till slut återstår ju bara brun rost.

Anonym sa...

Åhhh, va Du fotar bra!!! Särskilt gamla saker! Du får det att se så SNYGGT ut!!!
Bilden på äpplet gör mej SÅÅÅÅ sugen på att ta ett bett, och inte ett äpple har jag hemma :)))
KRAM från Kerstin A

Anni sa...

Tack för att vi slapp slaktbilderna, du kan väl istället bjuda på någon god älggryta så småningom?
Julrosor som blommar nu i nästan-sensommar-oktober! WOW!

Copyrightskyddade bilder