söndag 25 oktober 2015

Helgbilden 25 oktober

 Så var det åter helg, och dags att visa vad jag har gjort de sista dagarna i veckan som gått.

Torsdagen gick i dimman och disets tecken, och då var vi och hämtade en Anglia som skall renoveras och förhoppningsvis bli klar till sommaren.
 En sådan har har jag dålig erfarenhet av för jag har en gång på 60 talet råkat illa ut i en sådan bil. Motorn är toppen och går förträffligt men som ni kan se  är karossen inte i topptrim:-)Nya delar finns och troligtvis kommer den att byta skepnad i sinom tid.
Själv tycker jag att den är ful, men kanske kan jag ändra uppfattning, vem vet?
Precis som torsdagen gick även söndagen i lugnets tecken. Lördagen ja den gick i än mer lugnare tempo så den nämner jag inte ens här idag.
En liten tur till en liten grannby för ett ärende, och då passerades Grännaforsa där det finns en källa. Här drack man brunn förr. Grännaforsa Brunn. Redan på 1700 talet hade den brunnsprivilegier. Storhetstiden för denna brunn var 1887-1920.
 Här finns än idag en tapp om man skulle bli törstig. 
Själv kan jag inte påstå att jag blev sugen på en slurk även om det såg klart och fint ut. 
Bilden däremot är inte klar som ni kan se :-)
 Vidare gick färden till en loppis som fortfarande hade öppet. Kallt och ruggigt i ladan, och som oftast kom jag från den med något i fickan. Jag kunde inte motstå de här söta kopparna som visserligen är för barn, men har man barnasinnet kvar som jag har så varför inte. och prislappen efter prutning blev tio kronor.
 Kanske kan de komma till användning av ett framtida barnbarn.
Jag minns att jag hade en dockservice när jag var barn, men den finns inte kvar längre. Så blir det ofta om man har småsyskon som får ärva leksakerna efter sig.
Så till sist ärendet som inte var mitt men som ändå blev trevligt för moa. 
Bilar det är grejer det. 
Här sitter jag som en drottning i en Lotus. 
Sitta i lotus ställning det kan jag, och sitta i en Lotus det kan jag det också.
Trots att det var lite svårt att komma in i den för taket var uppe så var det än svårare för en pensionissa att komma ur den. 
Jag tränar yoga och är vig, men där gick gränsen. 
Där fanns tack och lov gentlemän som hjälpte mig ur utan några men tack och lov. 
(Det hade dock varit värt ett och annat ärr.)
Det där med att prova på olika saker det är ju mitt liv de, och idag fick jag sitta i en Lotus och känna behaget även om den var vintrad så någon tur blev det inte. 
Men vem vet den kanske kommer den dagen med för hitte på saker det är jag bra på.

9 kommentarer:

Monica sa...

Den ser riktigt söt ut Anglian och blir
nog fin när den blir färdig.
Söta koppar och inte går det åt så mycket
kaffe heller, vattnet är nog renare än det
som kommer ur vår kran;-)
Att sitta i en Lotus är ju inte så tokigt
blev det inte en provtur.
Ha en skön söndagkväll

Stare Ström sa...

Ja, du är verkligen bra på att hitta på grejer! Väldigt söta koppar.

Husbilen-Ellen sa...

Bilkontraster. Lotus är definitivt inget för mig. Skulle nog inte komma ner och verkligen inte upp! Ha dé gott! Elisabeth

Violen sa...

Du har hunnit med mycket den här helgen också! Lyckliga du som fick sitta i en Lotus och känna dig privilegierad!Kanske blir det en åktur vid ett senare tillfälle!
Ha en skön kväll!

Annette sa...

Härligt inlägg :) Hoppas på fler bilder av hur arbetet med Anglian fortskrider. Låter som ett kul projekt om man gillar den typen av hobby. Ha en fin vecka!

Mias Mix sa...

Kul med nya bilen och ännu roligare för dig att få prova Lotusen! Tack för grattis!

Kiki Freese sa...

Kul med nya äventyr...måste kolla in en Lotus känner jag int har full koll här.
Hoppas du trots tråkiga minnen kan komma överrens med er nya bil.
/Kiki

nattsyrransphoto sa...

Tack för ett underbart inlägg. Sitter här och ler så här i morgonstund på min lediga. Kan inte ha börjat dagen bättre. Ha en toppenvecka :)

Anni sa...

Åh, vad du är härlig, Inger! Gillar skarpt din inställning till hittepå! (Måste dock som Kiki kolla upp Lotus ...)
Anglian tror jag blir superfin, den doftar män i hatt och trenchcoat lång väg!