torsdag 8 oktober 2015

Livbojen

 Jag gillar hösten så in i vassen. Det är min absoluta favoritårstid. Härliga svala höstvindar smeker min kind och ruskar om i kalufsen. 
Den brittsommar som jag faktiskt trodde vi skulle få kom och stannade. Nu njuter jag i fulla muggar dagarna i ända. Blå himmel om än med lite moln här och var.

 Än hänger några av sommarens blommor i sig. De kämpar tappert mot vinden som får dem att buga och säga hej när jag går förbi. Åns vatten är mörkare, och ser nästan lite farligare ut nu än om sommaren. 
Många är löven ån tar med sig söderut mot Laholmsbukten för vidare befordran till Kattegatt....
..och så får vi till sist inse att brittsommaren snart är ett minne blott, och då får vi ta på oss livbojen och försöka rädda oss genom vinterns bistra dagar bäst vi kan. 
Jag med minnen från sommarens alla promenader, utflykter och sammankomster med familjen.
Många har tankarna varit, och flera nya saker har jag testat i sommar, och det är livet det för mig så nu kan jag njuta mitt otium  med eftertanke i vinter för nya utmaningar och nya saker.
Vad tar dig genom vintern?

9 kommentarer:

Violen sa...

Ja, nu får vi njuta och krama ur det sista av brittsommaren innan det är för sent! Klar, lite kylig luft är skön att andas och det är skönt att promenera och se hur naturen ändras och förbereder sig för vintern! Hoppas bara det dröjer länge innan den första snön kommer!
Ha en skön kväll!

Ezter sa...

Jag längtar efter våren på vintern! Men mer att jag tänker att det är skönt när det är vår. Tiden går så fort att jag inte vill längta efter något!

Paula i pörtet sa...

Vintern är min absoluta favorit, förutsatt att det är en riktig vinter med snö och minusgrader. Inte alltid det blir så...Då susar jag fram med min spark genom byn, med rosiga kinder och solsken i blick...
Ja, i bästa fall blir det i alla fall några såna vinterdagar..."ler"

Marit Johansson sa...

Sommaren är underbar men det är faktiskt hösten också. Har varit ute mycket den här hösten och upptäckt att jag tycker om den här årstiden nästan lika mycket som sommaren, det är härligt!

BP sa...

Vilken helt suverän selfie på dig!!! Så himla läcker!!! Love it!

Som du vet är jag ingen höstmänniska. Ingen vinterperson heller. Jag vill ha minst 20 grader året runt helst. Oooooops! Ja, jag vet varför bor jag i Sverige då;-)

Ett topen inlägg:-)

PS. Å om du har några profilbilder i cybervärlden så byt ut dom mot dagens selfie som är helt underbar:-)

Beppan sa...

Visst kan hösten vara njutbar - särskilt när den är som denna med sol, värme och färgprakt ända in i oktober. Härlig tid för oss som har kamera.
Årstidsväxlingar gillar jag hur som helst. Lite vinter får det lov att vara till och med, men inte någon lång....

Anneli - A'la Foto sa...

Jag älskar också hösten! Den är absolut ljuvligast med hög luft, magiska färger, vind och blå himmel och sol! Ljuvligt! :) Jag gillar vintern också om det är snö och lagom kallt (5-minusgrader, lite mindre kanske) och jag hade älskat den om jag vore frisk. Nu är det mera en njutning på håll! Men snöfall är så magiskt det också! Den första snön är ljuvlig! :)
Jag såg ditt löv från förra året. Jättefint. Jag gillar att hitta såna fina höstlöv som är på totalt fel ställe.

amo sin blogg sa...

Hausten er mi tid også.
Ser meg aldri mett på alt det vakre i naturen no.
Her på hytta var det 8 gr i dag tidleg så det går
nådelaust mot kjølegare dagar.

God helg frå Anne-Mari

Anni sa...

Tanken på att det ska bli vår igen, är det som får mig genom vintern. Och så vetskapen om jag faktiskt har fått ytterligare en dag att leva, även om den är på vintern. Jag klarar snöfria vintrar med slask mycket bättre än de med kyla och halkig snö/is.

Copyrightskyddade bilder