måndag 5 oktober 2015

Lugnet självt

Den här helgen har gått i lugnets tecken, och det är skönt. Jag har dock inte gjort riktigt allt det jag har velat för det har blivit ändrade planer, men så är det ibland och det är i sin ordning det med.
Lite astrakaner har jag skördat, men skörden har inte varit som den brukar i år. Äpplena har varit mycket dåliga, men trots det har jag lyckats få med några godingar hem, som skall förvandlas till äppelkakor och pajer. 
I morse var det dimmigt och vackert. Dimman ville inte lätta förrän framåt eftermiddagen, och en tur till grannkommunen fick det därför bli. På vägen dit kunde jag inte låta bli att stanna till ett ögonblick för att titta en stund på älvadansen.
Ett vacker minne som sitter kvar sedan jag var barn. Far brukade ta med mig ut de dimmiga morgnarna eller aftnarna. 
Han sa: titta så fint älvorna dansar där borta på ängen, och så berättade han en saga för mig.
 Kanske är det inte konstigt att jag som mor sedan berättade sagor direkt för min son. Vi kallade det att fantisera. Han älskade detta, och kom ofta och sa mamma kan vi inte fantisera en stund nu? Klart att det kunde jag inte motstå. Det behövdes inte så många böcker för jag var boken i familjen, och det ångrar jag inte.
Tillbaka till verkligheten och nutiden.
Väl framme på IKEA såg vi att här var det gott om folk idag för inte var det många P-platser kvar. 
 Här inhandlades lite smått och gott som det alltid finns här. 
Nu hade tyvärr julsakerna redan kommit på plats, och det gillade jag inte, varför den avdelningen gicks igenom snabbt.
Vi fick med oss det vi skulle hem, och så kunde vi nöjda åka hem.

12 kommentarer:

Stare Ström sa...

Vilken vacker bild i diset! Så har det nu sett ut här i två dagar. Man ser att solen finns där men strålarna klarar inte att ta sig igenom.

Husbilen-Ellen sa...

Vilken ljuvlig dimm-bild. Jag känner också igen mig i att älvorna dansar!! Elisabeth

Violen sa...

Pust, är julsakerna redan framme i affärerna!! Då gillar jag bättre att försöka få syn på älvorna som dansar i morgondimman! Det är alltid spännande när det är dimmigt ute, då kan man verkligen låta fantasin få fritt spelrum!

BP sa...

Astrakaner - alltså det ordet påminde mig om Harry Potter boken The Prisoner of Azkaban. Absolut inte det minsta logiskt, men du förstår väl att jag har ungefär en lika fantasifull hjärna som du. Gillade dina och din fars fantiseringar i och om dimman. Helt underbart faktiskt. Min pappa hade då ingen fantasi alls, men mamma var också otroligt duktig på att fantisera ihop spännande och roliga stories.
Nu måste jag bara avslöja att jag inte varit på Ikea på år och dag. Ooooops, jag vet. Är ingen servettmänniska liksom, men ändå har jag massvis med Billys bokhyllor här hemma;-)

PS. Julgrejer redan nu - nej tack!!! DS.

Anonym sa...

Låter som en trevlig helg!
Och du , jag har tavlan med älvorna....
kram
Yvster

BP sa...

Svar: Visst är det lustigt. Jag klarar inte heller av marsipan. Får bara kväljningar där. Men kollegan Carola fick min "marsipanhinna" och njöt för sullt. Synd att slänga mat liksom;-)

KajsaLisa sa...

Härlig dimbild. Tyvärr missar jag oftast dom där mornarna med kameran.

Anki sa...

Underbar bild med dimmorna! Jag hade min farfar som ofta och gärna berättade om älvornas dans och som visade var trollen bodde :)
Julsaker redan!? Suck... gillar inte heller att julsakerna kommer fram allt tidigare för varje år.

Stare Ström sa...

Svar. Utställningen på Louisiana med Yayoi Kusama, I oändligheten, pågår fram till 24 jan.

Anita Malta sa...

En helg behöver ju inte alltid vara aktiv och det är skönt att kunna koppla av. Låter underbart att skörda sina egna äpplen och trots att det inte blev så många kan du alltid glädjas åt godingarna ;-)

Underbart vacker dimbild och fina sagolika rader därtill. Minnen som är guld värda...

Annette sa...

Så fin bild med dimman, och så fint minne kring det. När jag skjutsar barnen till skolan på morgnarna nu, så dansar det älvor över en sjö vi passerar. Den här årstiden är så vacker, både med dimma och eldröd himmel.

Tack för din kommentar hos mig :) Vi har inte bara vår Ragdoll, vi har också en gulvit bondkatt numera. Väldigt livlig och det är lika spännande varje dag att se vad han hittat på i stallet. Det kommer fler bilder på honom i min blogg framöver.

Astrakan, var det förresten inte just astrakan som Kristina och Karl-Oskar fick ett äpple av på sitt träd i Amerika? Måste läsa de böckerna igen.

Anni sa...

Visst är det så, att älvorna dansar! Och det är väl därför som jag tycker om dimma, tycker att den är sagolik och mjuk och inbäddande lugn. Trollsk och vacker.

Copyrightskyddade bilder