söndag 11 oktober 2015

Dricksvatten

Den stämmer bra att börjar man leta skyltar ser man dem lite överallt. 
Den här såg jag till ingången av Tyrolen, alltså det i Bläsinge, Alvesta kommun.
Numera ser jag både oxå (också) stavat med x och jag tycker inte det är riktigt okay för inte går det fortare fram bara att utesluta en eller ett par bokstäver.. 
Här tror jag nästan att de har varit finurliga och stavat det med X för att det inte fick plats för då skulle skribenten börjat lite längre till vänster.
Men som sagt man vet aldrig. 
Språket lever och vi är, anser jag, alltför influerade av engelskan.

1 kommentar:

BP sa...

Du ser! Visst ser man skyltar precis överallt! Å din skylt är ett bra exempel på det.

Tror precis som du att personen som skrev insåg att två bokstäver till inte skulle få plats, speciellt då h*n gjorde ett allt för stort mellanrum mellan d:et och r:et också.

Hade h*n velat skoja till det hade h*n kunnat skriva TRIXVATTEN.

Stort tack för att du skyltar och länkar:-)

Copyrightskyddade bilder