söndag 8 november 2015

Skyltsöndag 8 november - Blandad kompott

Här kan man ta sig en svängom till en Twist fast då vill jag ha en kavaljer inte en påse eller två även om det är billigt.
De där påsarna satt fint i näven en gång då jag kunde äta allt. 
Numera får jag välja kavaljeren att hålla om istället.
Har ni tittat i en gammal vedspis ugn någon gång? 
Om inte kan ni kika här och se hur de ser ut inuti där mormor eller farmor bakade bröd och sockerkakor en gång. Den här delen hänger på en ladugårdsvägg och....

...den här i en vedspisugn som jag har både lagat mat på och 
bakat i. 
De lussekatterna jag bakade däri blev precis lika goda som de i en modern ugn. 
Utan temperatur och andra nymodigheter. Det gällde bara att elda på så det inte slocknade.
Med både vanliga ugnen och vedspisen igång fick jag upp temperaturen till 33 grader i köket så det blev i svettigaste laget den dagen.
En sådan spis är guld värd när stömmen behagar lysa med sin frånvaro. Då kan man både laga mat och få varmt och skönt av den. Har man en sådan vårda den ömt.
Skyltsöndag

3 kommentarer:

BP sa...

Helt klart så blir jag fascinerad av tvåan!!!! WOW säger jag bara. Har aldrig anvnt en vedspisugn eller annan ugn för den delen. Men WOW igen för motivet och den härliga bilden.

Så himla ku att du skyltar och länkar:-) Visst är det roligt!!!!!!

PS. Är impad över din kunskap om tåg, måste jag säga. Ska kola om min skylt satt vid förarahytten. Men likförbannat kan väl inte ens föraren åka på nedersta trapspteget utan att tappa foten liksom..DS.

Anni sa...

Jag brukar inte vara med på skyltsöndag, men dina bilder är ju helt fantastiska! Vilka texter i vedugnen! Jag hade ingen aning om att det kunde se ut så.
Och vilken otrolig värme du fick upp i köket!

Mias Mix sa...

Så fantastiskt! Jätteroligt att se. Kan tänka mig hur gott det smakar med bröd bakat där!!