söndag 6 december 2015

Helgbilden 6 december

 Minsta Nissen sitter glad och nöjd på min adventsstake, som i år består av värmeljus. Numera tar jag det säkra före det osäkra då jag har haft brand i en adventsstake.
 Här har vi Tomtefar himself med  Lill Nisse och sina djur. 
Som sjukling en tid så har jag fått hålla mig hemma och inomhus. Inget svirande och det var kanske bra det för då blev julpysslet av.

Mitt bidrag den här helgen  får bli mitt julpyssel. Inget märkvärdigt alls utom en liten tomteby. 
Numera är den liten och inte så stor som förr när sonen var barn för då var den stor, och hade pepparkakshus och massor av tomtar. Numera har jag minimerat den, och ladugården befinner sig i mitt lilla växthus, som julen till ära har fått belysning. 
De ser ut att ha det ganska mysigt därinne, Tyvärr är taket inte tätt för som ni kan se har det snöat in. 
Det är kanske den enda snön som jag får se för den ser inte ut att vilja falla här i södra delen av vårt land.

Tävling har Marit den här veckan där man kan vinna en fototavla.

14 kommentarer:

HelenTh sa...

Vilken gullig liten ladugård du har gjort och vilken bra idé!! Jag satsar ännu på en liten julstad men inga pepparkakshus utan hus av andra material får duga.

Marina sa...

Vad fint du har gjort!

Stare Ström sa...

Det var en väldigt söt tomte på första bilden. Och vilken bra idé att bygga landskapet i en lykta!

Anni sa...

Men Inger, vilka underbara djur du har i din tomteby! Kossorna och hästen är så fina! Vet du var de kommer ifrån? Du har förstås fyndat på loppis för många år sedan kan jag gissa ...
Krya på dig!

Livet genom bilder sa...

Det var mycket fint till jul

BP sa...

Snacka om alternativ juldekoration. Den tokgillar jag faktiskt. Ditt lilla antika växthus med innehåll är helt suverän. Love it! Å du, LED-slingor är minst lika stämningsfulla som levande ljus. Det har vi kommit på för länge sedan. Dessutom ser jag i ditt fall fördelen att du slipper damma av figurerna också;-)

Vi har samma väder som du, men jag klagar inte. Jag menar 13 grader - då kan jag stå ut med regn och blåst om jag ska vara ärlig:-)

Violen sa...

Vilket mysigt julpyssel! Härliga figurer och jag faller direkt för kossorna och hästen!
Krya på dig!

Bitten sa...

Jättefint!

amo sin blogg sa...

Så koseleg du ha pynta.
Levande lys er ein risikosport som eg
har stor respekt for.
I dag fins det så mange fine alternativ !

Mias Mix sa...

Åh vad mysigt du har gjort det! Hoppas du känner dig piggare nu :)

bettyl-NZ sa...

What a creative idea! I like the idea of the animals.

KajsaLisa sa...

Fint, du har ju en hel julstory där.

Kiki Freese sa...

Mysigt värre där i växthuslandet, nästan så att man vill flytta dit.��/kiki

asahele sa...

Ibland är det bra att tvingas stanna upp i vardagen (även det är trist att vara sjuk). Man får nya perspektiv. Julperspektivet har du allt full koll på. Jättefint!

Copyrightskyddade bilder