måndag 14 december 2015

Liten julmarknad

 På ödsliga vägar i mörka Småland for jag i helgen för att inhandla lite ekologiskt närproducerat kött,
 ..och döm om min förvåning så tittade solen fram under färden..
 ...över Hamneda mosse som är ödslig men rak, och som  går ganska kvickt att passera....
En väg som jag alltid har ogillat att åka på för den är bland det ödsligaste jag vet, men är å andra sidan gen.
 Några julalster gick det inte att locka mig att köpa. Jag har redan det lilla jag vill ha. Så det lämnade jag till alla andra som var hågade på lite nyinköp.
 Många och trevliga saker fanns där, men jag var ståndaktig för det var kött jag ville handla. 
Gott med lite lamm och hjort som omväxling till rådjur och älg.
Ja som ni förstår blir det mest vilt och såklart lite skinka på julafton.
En lugn och fridfull helg för förkylningen vill inte släppa taget om mig. Jag ser dock idag en liten förbättring. 
Det kan vara skönt att ta det lugnt om helgerna ibland, och nu i veckan blir det baka av för det är bland det roligaste jag vet.

8 kommentarer:

Violen sa...

Skönt att du känner dig lite bättre så att du kan sätta igång med julförberedelserna! Här blir det en vegetarisk jul och bakat har jag redan gjort.

KajsaLisa sa...

Mjölkanna som juldekoration fungerar ju, det gäller bara att hitta på det :)

BP sa...

Nu hade jag ju köpt på mig en platta med "riktiga" ägg också, men absolut inte köpte något pynt.

Så du gillar att baka! Det var otippat faktiskt. Lycka till med baket och hoppas att förkylningen ger med sig helt nu!

Kiki Freese sa...

Om jag åt kött skulle jag sats på vilt....det känns som om ett ekologiskt alternativ.
Småländska skogar är inget att leka med.
Krya på dig
/Kiki

Monica sa...

Närproducerat kött är ju aldrig fel
och smakar mycket bättre;-)
Skönt att förkylningen är bättre inte
kul att bli liggande till jul.
Ha en skön onsdagkväll:-)

Mias Mix sa...

Hoppas förkylningen släppt helt nu. Den här tiden har man ju inte riktigt tid att vara sjuk. Viltkött tycker jag tyvärr inte om, annars är det ju bättre för miljön och oftast ekologiskt i sig.
Baka däremot älskar jag också. Mina pappa är bagare och har haft bageri i hela mitt liv. Har sommarjobbat där sen jag var liten och alltid älskat att baka.

Barbro sa...

Här blir det också viltkött till jul, bor man i skogen så...!
Jag köper nästan aldrig nöt, men en skinkstek har vi inhandlat. Den står i saltvatten i källaren för att rimmas. Jag är lite gammeldags i det fallet. Jag vill rimma skinkan själv, tycker det smakar bäst, men kanske är det bara av gammal vana.
Idag har vi styckat en älg som blev trafikdödad. Det störde julförberedelserna lite men det var ju tvunget.
Här sägs det också ska bli +grader. Inte något man längtar efter - nog är det bättre med knarrande snö än hala ispartier.

Anni sa...

Hur har det gått med bakandet? Har du kryat på dig tillräckligt? Hoppas det!