söndag 17 januari 2016

Helgpromenader

Det har varit kallt i södra delarna av landet, och det är vi inte vana vid för de sista åren har vi varit ganska förskonade när det gäller kyla. 
Trots det har jag införskaffat Fjällrävens Grönlandsplagg utifall att det skulle smälla till, och det har det ju gjort rejält nu med sydliga mått mätt.
För ut och traska det vill jag trots kylan, men inte lika långa promenader som vanligt utan flera kortare, och det går lika bra.
 Den lilla bäcken har frusit till, och bildat vackra mönster. 
Det är nästan så jag stod, och funderade lite vad det ser ut som. Inte utan att jag kunde se Grönland där i bäcken. 
 Spetsmönstret är vackert, och att stanna till en liten stund för att lyssna till porlandet var inte så dumt. Det lät som ljuv musik i mina öron.
På skolgården har de spolat en isbana till nöje för alla lediga barn,  ungdomar, men även en och annan vuxen fanns med.
Inte utan att jag blev sugen på att sätta på skrillorna och ta ett åk. Ja ni läste rätt. Gamla människan på skridskor? Jajamensan
Tyvärr ligger de hemma i hallen i väntan på att jag får testa om jag fortfarande kan åka. Nåväl nu skall de med i bilen vart jag än åker, för åka skridskor i år det har jag bestämt mig för kosta vad det kosta vill. 
Tokig jag? 
Självklart livet är för kort för att inte göra det jag känner för, och lite tossig det tillåter jag mig att vara för man lever bara en gång. Livet är ingen generalrepetition. 
Det går bara en föreställning.
Nu sitter jag inne i värmen, och mår fint precis som Helge. 
Jag har lyckats locka kameran till att ta några kort trots att batteriet inte håller länge i kylan.
Några stora begivenheter som teater, konserter och annat kul har jag inte heller varit på för det är sådant som jag kan se fram emot i vår och sommar. 
Nu duger stugvärmen gott och sådant som släktforskning och garderobsrensning får företräde före annat.
Tack för du tittade in och må så gott.

10 kommentarer:

Monica sa...

Ja bäckens porlande måste vara
mysigt, fin bild.
Kylan kan jag klara mej utan nu
saknar långpromenaderna, blir det för
kallt går hundarna på tre ben.
Ha en skön kväll med Helge;-)

Marina sa...

Den andra bilden var hur fin som helst. Den skulle jag vilja ha Ha en bra dag och vecka.

Livet genom bilder sa...

Låter utmärkt tycker jag att du ska åka skridskor, klart man ska göra allt man vill och kan oavsett ålder. Har inte blivit några längre promenader här heller i helgen, får hoppas på lite varmare väder

Meta sa...

Så kallt som det är över hela landet får vi nog hålla oss inne och förnöja oss vid TV. En liten tur med fina bilder har du i alla fall lyckats få
Ha det gott och tänd lite ljus det värmer
Kram Meta

BP sa...

Du är verkligen duktig att trotsa kylan och ge dig ut. Tur för mig så, eftersom jag fick njuta av den underbara isskulpturen i bäcken. Om man vänder på bilden ser jag faktiskt Europa, där dock Skandinavien inte är med, men väl England;-)

Helge är en av mina favo serier och jag har till och med några böcker. Han bjuder alltid på ett gott skratt.

Åsså du - eloge för dina planer att åka skridskor. Är helt säker på att du fortfarande kan åka. Det man lärt sig som barn sitter ju i livet ut sägs det.

Ni har haft betydligt kallare än vi, vilket ju är väldigt konstigt. Å det är faktiskt norra Stockholm som har haft det mildaste vädret, om man kan kalla 15 minusgrader för mild alltså;-)

HelenTh sa...

Har man bra kläder är det inga problem att vara utomhus trots att det är kallt. Jag hade nog kunnat vara ute mer men får tänka på stackars hundens tassar när det är sådär kallt.

Klart du ska åka skridskor om du vill det, livet går som sagt inte i repris. Du har inte någon spark eller annat som du kan använda som stöd tills du känner dig säker på isen? En isrink med sarg är perfekt att hålla sig i till en början.

Mias Mix sa...

Så klart du ska ut och åka skridskor! Du kommer ha jättekul :)
Så vackert ute nu men lite väl kallt. Önskar dig en fin vecka!

cissi sa...

Jag är också sugen på att åka skridskor, men jag är nog inte lika modig som du och några skridskor har jag inte heller förresten
Termobyxor däremot hade jag också turen att köpa precis innan kylan kom. :)

Violen sa...

Kan inte annat än önska dig lycka till med skridskoturen! Du har rätt, livet är för kort för att inte ta vara på tillfällen att göra det man gillar! Snart dämpas kylan och då.....
Fina vinterbilder från din promenad. Det blir kallt för fingrarna men man vill ju använda kameran ändå.

KajsaLisa sa...

Bäcken blev nästan som en satelitbild, fina bilder.