söndag 10 januari 2016

Skyltning från Replösa till Helsingborg # 35

 Nu befinner vi oss i Replösa ett område som är fullt av gamla lämningar från förr. Ja det är anledningen till att bilderna ser lite gamla och mossiga ut. Mestadels åkermark som innehåller många  eldstäder, och lämningar från bosättningar och "industrier" men numera kommer det att bebyggas av några lyckliga som får ån som närmsta granne.

Här skyltas det med kringlor
Kringlor det är gott det, och speciellt smålandskringlor de där lite grövre med smör på, men det här visar inte på de goda sakerna utan på just Replösa gravfält från 400-1050 efter Kristus.

 Här finns skyltar som talar om vilka som bodde här, och vad de sysslade med och hur husen såg ut. 
Jag tycker, att de har dolt det fula tinget som finns innanför väggarna. Det var stridigheter om hur de skulle lösa detta en gång. En transformatorstation mitt ute i Replösafältet var inte så bra, men till sist antogs detta alternativ som jag tycker var hur fint som helst. 
Skyltat är det runt om hela huset med färggranna bilder.

Här i backen om sommaren sitter jag ibland med kaffekorg, och filosoferar om svunna tider, och jag kan nästan känna av hur människorna finns där. 
Historiens vingslag kallas det visst.
Ja jag är inte schizofren om ni tror det, utan bara historieintresserad till tusen och då speciellt vikingatiden. 
Nedanför flyter ån som var en viktig farled för handel. Lagan rinner ut i Laholmsbukten så ni kan tro att här var trafik en gång för mycket längesedan. Så visst kan det var lätt att sätta fantasin i rörelse.
         
Till sist en skylt från storstaden vid Öresund  
Helsingborg. 
Gågatan bjöd på många skyltar, men att hala upp kameran utan att tappa  med valna förvärkta fingrar gjorde att det blev få bilder på skyltar. 
Den här visar på att det finns stil och liv i butikerna fast inte av den digniteten som jag trodde. 
Många är de engelska namnen på butikerna. Style & Living, Night & Day och många många fler engelska namn. Vi befinner oss i Sverige och jag tycker nästan att vi förminskar oss genom att inte ha svenska namn. Fast kanske Stil&Boende inte klingar lika fint.

1 kommentar:

BP sa...

Här tackar och bockar jag! Vilken härlig kulturkrock mellan skyltarna, vilket gillas skarpt!
Å om jag får välja så tar jag skyltarna från Replösa. Det där lilla huset med plantering på taket och förklarande skyltar är min absoluta favo. Så läckert och fint! Smålandskringlor har jag aldrig ätit, inte vanliga heller tror jag.

Åsså håller jag helt med dig vad gäller alla dessa eländiga skyltar på engelska. Inte bara butiksnamn utan ordet "rea har ju också dött ut - "Sale" ska det vara. Så himla löjligt, för att inte tala om alla svengelska reklamskyltar. Usch! Men det kanske beror på att vi är aningen äldre och gärna vill vårda vårt språk som vi reagerar så starkt...

1 000 tack för skyltningen och länken:-)